کمبود بارش در ۵۰ سال اخیر بی سابقه است

مسعود تجریشی با صراحت نسبت به بحران خشکسالی و بی آبی هشدار داد و تاکید کرد: ما باید الگوی مصرف و شیوه زندگی مان را تغییر دهیم و از دیگران عبرت بگیریم تا خودمان مایه عبرت آنها نشویم.

به گزارش پایگاه خبری گلونی،  مسعود تجریشی در برنامه «فرمول یک» درباره موضوع کم آبی گفت: به لحاظ میزان بارشها در ۱۱۰ روز اخیر از مهر ماه تاکنون در بعضی مناطق کشور مثل اصفهان و شیراز وضعیت خراب و در برخی جاها نرمال بوده است اما در کل کشور ۴۰  درصد بارندگی کمتر و پاییز کم بارانی داشتیم و فکر می کنیم زمستان پایین تر از نرمالی از نظر بارش داشته باشیم اما این نوع کمبود بارش در ۵۰ سال اخیر بی سابقه است.

وی در پاسخ به این سوال مجری برنامه که چرا با وجود معضل آب مدام در شهرها چمن کاشته می شود، تصریح کرد: اگر سواحل دریای خزر را کنار بگذاریم، کشور ما یک کشور خشک است و باید یاد بگیریم با اقلیم خشک کنار بیاییم. کشوری که آفتاب دارد باید درخت داشته باشد تا سایه به وجود بیاید، نه اینکه چمن بکارند که آب زیادی می خواهد.

الگوی مصرف آب ما مناسب با اقلیم‌مان نیست

معاون محیط زیست انسانی با بیان اینکه الگوی مصرف آب ما مناسب با اقلیممان نیست و در نواحی با ویژگی مشابه ما، اینگونه آب را مصرف نمی کنند، ادامه داد: ما تازه داریم می فهمیم الگوی مصرف ما مناسب با ویژگی های اقلیم کم آب نیست. ما باید تغییرو تحول جدی در الگوهای استفاده از آبمان بدهیم. در کتابهای درسی ما شیوه زندگی نیاکان ما که آموخته بودند باید چگونه در یک محیط خشک زندگی کنند آموزش داده نمی شود. حتی استقرار صنایع ما در مکانهای نادرست شکل گرفته است و در مناطقی که آب نداریم صنایع پرآب را برده ایم.

گرد و غباری کشور ناشی از سدسازی ها و جلوگیری از حرکت سیلابها است

تجریشی تاکید کرد: مردم اکنون روزانه ۲۵۰ لیتر آب مصرف می کنند و تا می توانند به مصرف آب می پردازند. ما فکر می کنیم آب زیاد داریم اما اینگونه نیست و مصرف آب ما، با دارایی مان نمی خواند. مثل این می ماند که ما هر ماه قبل از اینکه حقوق بگیریم، پولمان را تمام کنیم. حتی گرد و غباری که در برخی نقاط کشور مثل اهواز وجود دارد، ناشی از سدسازی ها و جلوگیری از حرکت سیلابها است.

وی با اشاره به اینکه ما حق آب طبیعت را از او گرفته و فروخته ایم، افزود: ما می گوییم طبیعت کسی نیست که از من آب بخرد! پس من آب را به کسی می دهم که آن را از من بخرد. اما حقیقت این است که طبیعت هم حق آب دارد و اگر حق طبیعت را ندهید، آن هم گرد و غبار را تحمیل می کند یا مثلا در ارومیه اگر دریاچه آب داشته باشد تابستانها خنک می شود و زمستانها هم درختها یخ نمی زنند اما در غیر این صورت اوضاع خراب می شود و زور طبیعت به ما می چربد. همانطور که حالا در ارومیه باغداران مجبور شده اند باغهایشان را رها کنند چون حتی درخت گردویشان هم یخ زده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست در پاسخ به این سوال علی ضیا که چطور باید این معضل را حل کرد، یادآور شد: طبیعت هم حرمتی دارد که باید رعایت شود و اگر آن را رعایت نکنیم خودمان دچار مشکل می شویم. اگر در سیاستگذاری های کلان بی تفاوت باشیم و موضوع بی آبی را به یک مطالبه عمومی تبدیل نکنیم، نسل بعدی دچار مشکل خواهد شد. بحران آب و سازگاری با آب یک مسئله جدی است و باید هر چمنی که در شهرها داریم، مردم بروند و از شهرداری ها بخواهند این چمنها را جمع کنند.

نسل بعدی با فرونشست زمین روبرو می شود

تجریشی با بیان اینکه ما ۲۰۰ میلیارد مکعب آب داشتیم اما این نسل نصف این آب را مصرف کرده است و نسل بعدی با فرونشست زمین روبرو می شود، گفت: وقتی ما آب زیرزمینی را بالا می آوریم، اگر با خشکسالی روبرو شویم آب را چطور تامین می کنیم؟ کافی است در اهواز زندگی کنید تا گرد و غبار تالاب شادگان که حق آبی داشته اما این حق از او سلب و خشک شده، آزارتان بدهد.

وی هشدار داد: در ۲۰ سال اخیر هر سال ما ۱و دو دهم میلی متر بارشهایمان کم شده و دمای هوایمان افزایش پیدا کرده است. نمی دانم باید به چه زبانی بگوییم ما در یک منطقه خشک هستیم و آبی وجود ندارد و باید زندگی مان را متناسب با الگوهای کم آبی کنیم. ما باید بدانیم مشکل داریم، در یک منطقه خشک هستیم و باید الگوی زندگی مان را عوض کنیم.

تجریشی گفت: من به عنوان یک شهروند اگر بخواهم آب کمتر مصرف کنم، حاکمیت باید به من بگوید چگونه؟ مردم اگر بدانند با این الگوی مصرف چه بلایی بر سر ما و نسل بعدی می آید، مطالبه گر خواهند شد تا دولت به اراده سیاسی برسد و همه با هم مسئله آب را حل کنیم.

وی با ذکر مثالی تصریح کرد: ما خودمان می توانیم انتخاب کنیم که می خواهیم مایه عبرت دیگران شویم یا از دیگران عبرت بگیریم. آبی که در آمریکا استفاده می شود مساوی آبی است که در سال ۱۹۸۵ مصرف می شد! یعنی طی ۳۰ سال با وجود افزایش جمعیت و تولید غذا و… مصرف آب تغییری نکرده است و ما باید این را یاد بگیریم.
معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست در پایان با تاکید بر اینکه طبیعت، محیط زیست و تالابهای ما حق و حرمتی دارد که باید به آنها داده شود، بیان کرد: من یکی از مقصرین هستیم و در مجموعه ای هستم که باید تلاش می کردیم حق آب طبیعت را بگیریم و به او بدهیم. خیلی دیر متوجه شده ایم اما ماهی را هروقت از آب بگیریم تازه است.

پایان پیام

کد خبر : 76954 ساعت خبر : 3:35 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=76954
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات