روایت زندگی «دهخدا» در رادیو تهران

روایت زندگی «دهخدا» در رادیو تهران

به مناسبت سالروز درگذشت خالق «لغت‌نامه دهخدا»، برنامه رادیویی «کتاب شب» به مدت یک هفته کتاب زندگی‌ او را روایت می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، به مناسبت سالروز درگذشت علی‌ اکبر دهخدا، ادیب، طنزنویس، شاعر و روزنامه‌نگار مبارز سال‌های مشروطه در تاریخ هفتم اسفند ماه ۱۳۳۴، برنامه «کتاب شبِ» رادیو تهران از پنجم تا یازدهم اسفند، رمان مستندِ «مسافر روشنی» به قلم میترا بیات را با صدای بهروز رضوی بازخوانی می‌کند.

روایت زندگی «دهخدا» در رادیو تهران

رمان «مسافر روشنی» بر اساس زندگیِ دهخدا نوشته شده است و روایت‌گر زندگی او است.

کتاب «مسافر روشنی» با تنظیم رادیویی محمدباقر رضایی، تهیه‌کنندگی رضا قربانی و مدیریت گروه اخلاق و زندگی شهروندی رادیو تهران هر شب ساعت ۲۳:۳۰ روی آنتن این رادیو می‌رود.

علی‌اکبر دهخدا سال ۱۲۵۷ دیده به جهان گشود و در سن ۷۷ سالگی در سال ۱۳۳۴ چشم از دنیا فرو بست و در قبرستان ابن بابویه دفن شد. او در این سال‌ها علاوه بر نگارش آثار متعددی همچون «لغت‌نامه»، «چرند و پرند» و «امثال و حکم»، با چندین اسم مستعار از جمله «دخو» شعر و مطلب می‌نوشت و یکی از نویسندگان اصلی روزنامه «صوراسرافیل» بود.

در زمان گشایش مدرسه علوم سیاسی وابسته به وزارت امور خارجه در سال ۱۲۷۸ شمسی، دهخدا در آزمون ورودی مدرسه شرکت کرد و در آن جا مشغول تحصیل شد و چهار سال بعد جزء اولین فارغ‌التحصیلان مدرسه سیاسی بود. طی این دوره با مبانی علوم جدید و زبان فرانسوی آشنا شد. معلم ادبیات فارسی آن مدرسه محمدحسین فروغی بود و گاه تدریس ادبیات کلاس را به عهده دهخدا می‌گذاشت. چون منزل پدری دهخدا در جوار منزل حاج شیخ هادی نجم‌آبادی بود، دهخدا از این موقعیت استفاده می‌کرد و از محضر او بهره می‌گرفت.

پس از اتمام دوره مدرسه علوم سیاسی، دهخدا که اکنون میرزا علی‌اکبر خان قزوینی نامیده می‌شد، به خدمت وزارت امور خارجه درآمد و در سال ۱۲۸۱ هنگامی که معاون‌الدوله غفاری به‌عنوان سفیر ایران در کشورهای بالکان منصوب شده بود، دهخدا به‌عنوان منشی سفیر با او همراه شد.

پایان پیام

کد خبر : 82494 ساعت خبر : 1:35 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=82494
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات