واگذاری موزه هنرهای معاصر و دخالت در حراجی‌ها صحت ندارد

واگذاری موزه هنرهای معاصر و دخالت در حراجی‌ها صحت ندارد

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی درباره شایعاتی درباره واگذاری موزه هنرهای معاصر به سازمان میراث فرهنگی گفت: چنین بحثی از اساس موضوعیت ندارد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی،  سیدمحمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اظهار کرد: از برنامه چهارم توسعه همه دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند موزه‌های مرتبط با موضوع فعالیت خود را برپا کنند؛ مثلا موزه‌های آب مرتبط با وزارت نیرو، موزه علم و فن آوری مرتبط با وزارت علوم و فناوری، موزه تاریخ پزشکی مرتبط با وزارت بهداشت و درمان است. از آنجا که اصولا مدیریت و مسئولیت هنرهای تجسمی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، موزه هنرهای معاصر هم باید تحت مدیریت این وزارتخانه باشد.

عضو شورای عالی میراث فرهنگی بیان کرد: در سال ۸۲ آیین نامه اموال تاریخی فرهنگی و هنری در اختیار دستگاه‌های اجرایی در هیات دولت تصویب شد و از این تاریخ همه دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند در نگهداری و مدیریت اموال تاریخی فرهنگی و هنری در اختر خود مطابق مفاد این آیین‌نامه اقدام کنند. دستگاه ناظر بر اجرای این آیین‌نامه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است. موزه هنرهای معاصر نسبت به رعایت مقررات منعکس در این آیین‌نامه تکلیف قانونی دارد و ناظر بر حسن اجرای این آیین‌نامه سازمان میراث است و این به معنی دخالت یا خلع ید از وزارت ارشاد نیست. همچنانکه نظارت بر انتشار کتاب و نشریات بعهده وزارت ارشاد است و این به معنی دخالت در مدیریت دستگاههای اجرایی که کتاب یا نشریه‌ای منتشر می‌کنند نیست.

واگذاری موزه هنرهای معاصر

بهشتی گفت: مدت‌ها پیش بعضی هنرمندان راجع به نحوه نگهداری آثار موجود در موزه هنرهای معاصر ابراز نگرانی کرده بودند و بدنبال آن کارشناسان میراث از موزه و نحوه نگهداری آثار بازدید کرده‌اند و تا آنجا که می‌دانم اشکالی در نحوه نگهداری ندیده‌اند.

او درباره صحبت‌های یکی از مدیران میراث فرهنگی مبنی بر ورود میراث فرهنگی به مقوله حراجی‌ها گفت: ورود میراث فرهنگی به حراجی‌های مربوط به آثار مدرن و معاصر صحت ندارد. این موضوع به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مربوط می‌شود. شاید موضوع بصورت سلیس بیان نشده است، اخیرا حراجی‌ای برگزار شده است که در آن آثار فرهنگی و هنری‌ای عرضه شده که در شمار آثار مدرن و معاصر قرار نداشته و مثلا نسخه خطی‌ای از قرن سوم هجری در میان آثار عرضه شده بوده است. البته مطابق قانون به جز آثاری که حاصل حفاری است در مورد بقیه آثار تاریخی فرهنگی، مالکیت و نقل و انتقال و خرید و فروش منع قانونی ندارد فقط خروج از کشور اینگونه آثار ممنوع است.

بهشتی ادامه داد: از قرار این حراجی اعلام کرده بود در صورت خرید در این حراجی اثر خریداری شده را در هر نقطه در جهان تحویل می‌دهد، یعنی وعده خلاف قانون، برای همین  برگزاری حراجی اینگونه آثار ضروریست با نظارت سازمان باشد تا موازین قانونی رعایت شود.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی درباره تلاش برخی افراد برای تنش آفرینی در جامعه هنری گفت: البته دستگاه‌هایی که مسئول هستند باید در جهت رفع سوء‌تفاهم جامعه خصوصا جامعه هنری با توضیحات روشن و سلیس زمینه شیوع شایعه را از بین ببرند. اما این یکسوی ماجرا است، طرف دیگر هم عده‌ای هستند که از گل‌آلود کردن فضا سود می‌برند و از نگرانی جامعه هنری سوء استفاده می‌کنند.

بهشتی همچنین اظهار کرد: در مواجهه با شایعات نگران‌کننده عکس‌العمل تک تک هنرمندان اگر از روی احساسات باشد می‌توان پذیرفت، اما نهادهای عمومی هنری مثل انجمن‌های هنری و تشکل‌ها صنفی هنری باید واکنششان خیلی پخته‌تر و سنجیده‌تر باشد.

او اضافه کرد: به عنوان مثال در این مورد پیش آمده صحیح‌تر و سنجیده‌تر این بود که نمایندگان این انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی به مسئولیت مربوط مراجعه می‌کردند یا از ایشان برای توضیح موضوع به انجمن یا تشکل مربوطه دعوت می‌کردند و به این ترتیب به اطلاعات صحیح و موثق دست پیدا می‌کردند و این اطلاعات را به اعضای خود ارائه می‌دادند.

پایان پیام

کد خبر : 85316 ساعت خبر : 8:28 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=85316
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات