بهشت برین حقیقت دارد

دکتر ایبن الکساندر، متخصص مغز و اعصاب، در کتاب بهشت برین حقیقت دارد، داستان هفت روز زندگی‌ کردن با هوش غیرانسانی را تجربه کرده است، تجربه ای که وی آن را حسی شیرین و «آن جهانی» می داند.

پایگاه خبری گلونی، سمیه باقری حسن‌کیاده:

«بهشت برین حقیقت دارد» نام کتابی است به نویسندگی دکتر ایبن الکساندر و ترجمه محمود دانایی. این کتابِ سرشار از عشق، شرح تجربه نزدیک به مرگ نویسنده در دوران هفت روز کما است.

دکتر الکساندر در بیان تجربه خود، از دنیایی سخن می‌گوید که اتحاد اساس آن است و آنقدر زیباست که «پنج ثانیه‌اش ارزش عمری انتظار را دارد».

این کتاب در سال ۲۰۱۲ به مدت چهار هفته رتبه پرفروش‌ترین کتاب را در مجله نیویورک تایمز کسب کرد.

دکتر الکساندر بر طبق آنچه برایش پیش آمد می‌گوید که «قبل از این تجربه نمی‌توانستم دانش خود را دربارهٔ مغز و عصب‌شناسی با اعتقاد به بهشت، روح و خدا تطبیق دهم اما امروز معتقد هستم که سلامت کامل هنگامی است که ما دریابیم خدا و روح واقعیت دارند و مرگ پایان موجودیت ما نیست، بلکه تنها یک انتقال است.»
ایبن الکساندر در کتابش شرح می‌دهد که به عنوان جراح مغز همواره با بیماران در حال مرگ سروکار داشته و داستان‌هایی درباره تجربیات نزدیک به مرگ از آنها شنیده بوده است.

با اینکه این گونه داستان‌ها بسیار شگفت‌انگیز بودند ولی از نظر او که چندین دهه از زندگی‌اش را در محیط علمی گذرانده بود، تجربیات نزدیک به مرگ خیال‌پردازیی بیش نبودند.

تا اینکه در سال ۲۰۰۸ در اثر ابتلا به بیماری نادری خود او تجربه نزدیک به مرگ داشت. او در دوران هفت روزه کما به همراه موجود فرشته‌گونه‌ای به عوالم فرامادی سفر کرد.

و کتاب بهشت برین حقیقت دارد را در توصیف هر آنچه زیبا دیده بود،نوشت.

تجربه نزدیک به مرگ سبب تغییر دیدش نسبت به این پدیده‌ها شد او در این باره می‌گوید: «تمام این کتاب‌ها و مقالات، قبل از تجربهٔ من هم وجود داشتند، اما هیچ‌گاه به آنها توجهی نکرده بودم.

آنها را نخوانده بودم و حتی حاضر نشده بودم برای این‌گونه مطالب اعتباری قائل شوم. به خصوص پذیرفتن این امکان که جزئی از ما بتواند پس از مرگ جسم‌مان به موجودیت خود ادامه دهد.

من، با صفت شکاکی‌ام، به نظر خودم نمونهٔ خوبی از جامعهٔ پزشکی بودم. اما اعتقاد من بر این است که اغلب آنهایی که خودشان را شکاک تلقی می‌کنند، شکاک به معنای واقعی نیستند.

زیرا شکاک واقعی کسی است که موضوعی را با دقت و جدیت بررسی کند. اما من هم، مانند بسیاری از پزشکان دیگر، هیچ‌وقت موضوع اِن‌دی‌ئی را بررسی نکرده بودم، بلکه فقط بدون دلیل خاصی می‌دانستم که غیرممکن است.»

تکه‌ای از کتاب بهشت برین حقیقت دارد

«عالم هستی آغاز و انتهایی ندارد و خدا هم در هر ذرهٔ آن حضور دارد.

در واقع آنچه که ما انسان‌ها تا به حال در توصیف خدا و عوالم معنویِ بالاتر گفته‌ایم شامل این بوده که بتوانیم آن مفاهیم را در حد درک خودمان پایین بیاوریم، به جای آنکه میزان درک خود را به سطح آن عوالم برسانیم.

به عبارت دیگر، ما با توصیف ناقص خود، طبیعت شگفت‌آور آنها را خدشه‌دار کرده‌ایم. با وجود اینکه عالم هستی آغاز و پایانی ندارد، اما نقاط ابتدا و انتهایی را نیز شامل می‌شود.

هدف از این نقاط شاخص، فراهم آوردن امکان ایجاد موجودات و شرکت آنها در شکوه و عظمت الهی بوده است.

این نقل قول که: من کور بودم، ولی اکنون می‌بینم، حالا مفهوم جدیدی برایم پیدا کرده است.

حالا می‌فهمم که ما در زندگی زمینی‌مان تا چه حد در مورد کیفیت واقعی عوالم معنوی کور هستیم، به خصوص افرادی مثل من که در گذشته، ماده را هستهٔ مرکزی واقعیت می‌پنداشتم و چیزهای دیگر مثل فکر، آگاهی، ایده‌ها، عواطف و روح را فقط حاصل برهمکنش ماده تصور می‌کردم.

این درک و بصیرت برایم بسیار الهام‌بخش بود، چون به من امکان داد که ارزش و اهمیت فهم و درکی را که پس از ترک محدودیت‌های جسم و مغز مادی در انتظار ماست متوجه شوم».

پایان پیام

کد خبر : 87351 ساعت خبر : 8:01 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=87351
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات