بیمارستان وزیری تهران چشم به راه مرمت

بیمارستان وزیری از ثلث اموال میرزا عیسی، مشهور به وزیر، به موجب وصیت آن مرحوم توسط حاج شیخ هادی نجم‌آبادی، که یکی از مشاهیر علما و مجتهدین زمان خود بوداند بنا شده است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، ساختمان بیمارستان در سال ۱۲۷۵ شمسی شروع شد و در سال ۱۲۷۹ پایان یافت. طبق کتیبه‌ای که در سردر بیمارستان نصب شده است، در آن زمان بیمارستان دارای چند اتاق و گنجایش ۱۰ تخت خواب را داشته است و آن را به دو قسمت طبی و جراحی تقسیم می‌کردند. قسمت طبی زیر نظر مرحوم دکتر سید ابوتراب و قسمت جراحی زیر نظر دکتر ولف آلمانی اداره می‌شد.

این بیمارستان در بدو تاسیس، تحت نظر بانی آن مرحوم حاج شیخ هادی نجم‌آبادی اداره می‌شد. ایشان مزرعه‌ای را در اطراف نجم‌آباد نزدیک اشتهارد آباد کرده، نام آن را صحت آباد گذاردند و آن را وقت این بیمارستان کردند. پس از فوت او، فرزند آن مرحوم، آقا شیخ محمد تقی مجتهد نجم‌آبادی اداره امور بیمارستان را بر عهده گرفت.

در سال ۱۳۱۵ یک بخش به بیماری‌های زنان اختصاص داده شد، که در آخر ریاست آن با مرحوم دکتر حمید آهی بود و در سال ۱۳۱۹ به دانشکده پزشکی ضمیمه و مرکز آموزش رشته زنان و مامایی دانشگاه تهران شد. بسیار از اساتید فعلی ایران در رشته زنان و مامایی از متخصصان این بیمارستان هستند. در سال ۱۳۳۰ برای آزمایشگاه و رادیولوژی ساختمانی از طرف دانشکده پزشکی در این بیمارستان بنا شد.

سرنوشت بیمارستان وزیری

متاسفانه در سال ۱۳۵۰ بیمارستان، که حداکثر استفاده از آن به عمل آمده بود، به صورت مستهلک شده، به متولی وقت عودت داده شد. در سال ۱۳۵۵ وزارت بهداری وقت، بیمارستان را (غیر از بنای جنوبی) خراب کرد تا در محل آن بیمارستانی جدید بسازند. چون سال‌ها گذشت و اقدامی صورت نگرفت، در سال ۱۳۶۰ تعدادی از پزشکان و افراد خاندان نجم آبادی با بودجه خویش، زمین ۳۶۰۰ متری بیمارستان را تسطیح، دیوارکشی و بنای جنوبی را بازسازی کردند.

متولی وقت با کمک اداره اوقاف درصدد است، تا ان‌شاالله با کمک افراد خیر بتواند در این زمین مرکزی درمانی-تحقیقاتی بسازد، که نیت واقف برآورده شود.

بیمارستان وزیری به نشانی کوچه سخنور بین شیخ هادی و ولیعصر در سال ۱۳۷۷ تحت شماره ۲۳۸۳ به ثبت آثار ملی رسیده است.

پایان پیام

گزارش‌گر و عکاس: علی ‌ساکی

کد خبر : 89315 ساعت خبر : 11:56 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=89315
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات