نشست تخصصی بررسی لایحه سازمان نظام روزنامه‌نگاری ایران برگزار می‌شود

نشست تخصصی بررسی پیش‌نویس لایحه سازمان نظام روزنامه‌نگاری جمهوری اسلامی ایران، با حضور صاحب‌نظران ارتباطات و روزنامه‌نگاری، در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، این نشست روز دوشنبه ۲۰ فروردین‌ماه ۹۷ ساعت ۱۶ در محل ساختمان این دفتر واقع در  تهران ، خیابان شهید بهشتی، خیابان پاکستان؛ کوچه دوم ساختمان شماره ۱۱ و با حضور دکتر سیدمحسن بنی‌هاشمی استاد ارتباطات، دکتر انصاری حقوقدان،مهدی طباطبایی مدیرمسئول نسیم بیداری، امیرعباس فتاح زاده مدیرمسئول روزنامه سپید، دکتر محمدرضا راه چمنی، صاحب‌امتیاز روزنامه اسرار، نمایندگانی از مجلس شورای اسلامی، شهره ماهی صفت، روزنامه‌نگار و چند استاد دانشگاه و رسانه نگار برگزار خواهد شد.

پیش‌نویس لایحه سازمان نظام روزنامه‌نگاری جمهوری اسلامی ایران در اسفندماه سال ۹۶ از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد. این پیش‌نویس لایحه توسط گروه فرهنگی دولت تصویب‌شده و آماده تصویب نهایی است. انتشار متن کامل این پیش‌نویس لایحه که شامل ۵ فصل و ۶۷ ماده  و ۱۳ صفحه است باهدف کسب نظرات روزنامه‌نگاران و صاحب‌نظران ارتباطات و رسانه صورت گرفته است.

نخستین بار در سال ۱۳۹۳ پیش‌نویس این لایحه که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین‌شده بود قبل از ارسال به دولت ، انتشار عمومی یافت و در دسترس مردم قرار گرفت. طی این ۳ سال نشست‌ها و میزگردهای متعددی در مراکز مطالعاتی برای بحث و بررسی ابعاد مختلف این پیش‌نویس برگزار شد و صاحب‌نظران و روزنامه‌نگاران متعددی از طیف‌های مختلف سیاسی کشور در رسانه‌ها و محافل مختلف درباره آن نظر دادند.

بعد از دریافت این بازخوردها، اصلاحات لازم در این پیش‌نویس صورت گرفت و به گروه فرهنگی دولت ارسال شد و بعد از چندین جلسه بحث و بررسی در گروه فرهنگی دولت با تأکید بر ضرورت اصلاحاتی به تصویب رسید. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آبان و آذر ۹۶ با تشکیل نشست‌هایی با حضور صاحب‌نظران ارتباطات، نسبت به کسب نظرات اصلاحی برای این لایحه اقدام کرد. متن پیش‌نویس فعلی لایحه فعلی ماحصل اصلاحات و اعمال پیشنهاد‌ها و نظرات صاحب‌نظران ارتباطات است. نشست فعلی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها برای بررسی مجدد این لایحه و تدوین  نهایی متن آن برای ارائه به دولت برگزار می‌شود.

حضور همه علاقه‌مندان به مباحث رسانه و ارتباطات در این نشست آزاد است و صاحب‌نظران علاوه بر امکان شرکت در نشست مذکور می‌توانند نظرات و دیدگاه‌های خود را درباره این لایحه به دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها ارسال کنند. متن کامل این لایحه در سایت دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها به نشانی www.rasaneh.org  منتشرشده است.

در ماده یک این لایحه آمده است: به‌منظور حمایت از آزادی مسئولانه روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها، آزادی اطلاعات، حق دسترسی همگانی به اطلاعات، ارتقای رعایت موازین اخلاق حرفه‌ای در فعالیت‌های رسانه‌ای،تمهیدات لازم به‌منظور حمایت از حرفه‌ای شدن فعالیت روزنامه‌نگاری در کشور،ارتقای سطح سواد و فعالیت‌های رسانه‌ای، حمایت از حقوق مخاطبان رسانه‌ها، حمایت از حقوق صنفی، استقلال و امنیت حرفه‌ای روزنامه‌نگاران و نظارت حرفه‌ای بر عملکرد آن‌ها، سازمان نظام روزنامه‌نگاری تشکیل می‌شود.

پایان پیام

کد خبر : 87970 ساعت خبر : 5:38 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=87970
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات