آیا تعداد بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب مهم است؟

آیا تعداد بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب مهم است؟

یار مهربان ما سال‌ها است که کم بنیه و ضعیف در قفسه‌های کتاب فروشی‌ها خاک می‌خورد و با زبان بی‌زبانی با ما سخن می‌گوید!

به گزارش پایگاه خبری گلونی  سمیه باقری حسن‌کیاده: روز نخست سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، همانند بسیاری از رویداد‌های فرهنگی و غیر فرهنگی در ایران، روز غافلگیری مسئولان و مردم بود.

مسئولان غافلگیر شدند از دیدن خیل جمعیت مشتاق کتاب که محیط نمایشگاه برای پذیرایی از آن‌ها هنوز آماده نبود، ناشران غافلگیر از دیدن شمار زیاد بازدیدکنندگانی که هرکدامشان می‌توانست یک خریدار بالقوه باشد و بازدیدکنندگان غافلگیر از دیدن محیط نمایشگاه افتتاح شده‌ای که هنوز آماده نبود و انبوه زباله‌های جمع‌آوری نشده از گوشه و کنار فضای نمایشگاه که ذوقشان را کور می‌کرد.

آیا تعداد بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب مهم است؟

یار مهربان ما سال‌ها است که کم بنیه و ضعیف در قفسه‌های کتاب فروشی‌ها خاک می‌خورد و با زبان بی‌زبانی با ما سخن می‌گوید! سرانه مطالعه روز به روز کم‌تر می‌شود و هیچ آمار دقیقی مبنی بر این‌که وضعیت تن رنجور اقتصاد نشر در کشور چگونه است وجود ندارد.

از طرفی چند سالی است که بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب، روش جدیدی در بازدید خود از غرفه‌ها در پیش گرفته‌اند؛ آن‌ها در روز‌های اول صرفا برای این‌که بدانند ناشران مورد علاقه‌شان در کدام غرفه‌ها حضور دارند، موقعیت مکانی غرفه‌ها و سالن‌ها چگونه است و یک برآورد اولیه از قیمت‌ها داشته باشند، به نمایشگاه می‌آیند.

و تجربه نشان داده است که خیلی‌هایشان با دیدن قیمت بالای کتاب‌ها قید خرید این دوستان دانا را می‌زنند و تنها به دیدار آن‌ها اکتفا می‌کنند.

شاید آمار بازدید میلیونی مردم از نمایشگاه کتاب در حکم بیلان کاری برای مسئولان امر فرهنگ کشور باشد، اما همه خوب می‌دانیم که شلوغی یا خلوتی نمایشگاه، واحد سنجش مناسبی برای رونق یا عدم رونق بازار کتاب نیست.

حتی اگر مبلغ فروش نهایی نمایشگاه نیز بالاتر از سال گذشته باشد نیز، با توجه به افزایش چشم‌گیر قیمت کتاب، این معیار هم نمی‌تواند برای نشان دادن کتاب‌خوان‌تر شدن مردم چندان مناسب باشد.

سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران تازه شروع به کار کرده است و جوجه‌هایش را باید بعد از ۲۲ اردیبهشت شمرد.

تا آن زمان سری به نمایشگاه بزنیم و حداقل یک کتاب را از زندان قفسه‌ها نجات دهیم و نگذاریم کتاب‌ها همچون چند سال اخیر مظلوم بمانند.

پایان پیام

کد خبر : 90678 ساعت خبر : 2:51 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=90678
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات