دنیایی از عشق در کتاب ملت عشق

اثری‌ است عاشقانه؛ برخوردار از فرمی که می‌توان آن را دو رمان محسوب کرد در در کتاب ملت عشق

پایگاه خبری گلونی، سمیه باقری حسن‌کیاده: یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های رمان ترکیه که بیش از پانصد بار در چند سال اخیر تجدید چاپ شده، کتاب «ملت عشق» اثر الیف شافاک است.

این رمان به نوعی بازگویی رابطه میان شمس و مولانا در قالب داستانی امروزی و از زبان یک زن آمریکایی است که به همه روزمرگی‌ها و همسر و کار پشت پا می‌زند و عازم سفر ترکیه می‌شود.

رمان «ملت عشق» اثری‌ است عاشقانه؛ برخوردار از فرمی که می‌توان آن را دو رمان محسوب کرد در قالب یک رمان.

دو روایت تو‌ در‌ تو که به صورت موازی روایت می‌شوند؛ اما در دو زمان مختلف جریان دارند. یکی قرن‌ها پیش در شرق و یکی در زمان حال و در غرب.

کتاب ملت عشق

کتاب با این جملات آغاز می‌شود:

به هیچ متمم و صفتی نیاز ندارد عشق.
خود به تنهایی دنیایی است عشق.
یا درست در میانش هستی، در آتشش
یا بیرونش هستی، در حسرتش…

ماجرا مربوط به زنی به نام اللا است که در بوستون آمریکا زندگی می‌کند. رابطه او با خانواده‌اش چندان خوب نیست و رابطه زناشویی‌اش در حال فروپاشی است.

در این میان اللا، کاری تحت عنوان یک ویراستار پیدا می‌کند. او می‌باید رمانی را که به او داده شده است را بخواند و در مورد آن گزارشی تهیه کند. رمانی که زندگی او را برای همیشه تغییر خواهد داد. رمانی که به اللا می‌دهند، رمان ملت عشق است.

تکه‌هایی از کتاب

مولانا خودش را «خاموش» می‌نامید؛ یعنی ساکت. هیچ به این موضوع اندیشیده‌ای که شاعری، آن هم شاعری که آوازه‌اش عالمگیر شده، انسانی که کار و بارش، هستی‌اش، چیستی‌اش، حتی هوایی که تنفس می‌کند چیزی نیست جز کلمه‌ها و امضایش را پای بیش از پنجاه هزار بیت پرمعنا گذاشته چطور می‌شود که خودش را «خاموش» بنامد؟

کائنات هم مثل ما قلبی نازنین و قلبش تپشی منظم دارد. سال‌هاست به هر جا پا گذاشته‌ام آن صدا را شنیده‌ام. هر انسانی را جواهری پنهان و امانت پروردگار دانسته‌ام و به گفته‌هایش گوش سپرده‌ام. شنیدن را دوست دارم؛ جمله‌ها و کلمه‌ها و حرف‌ها را…

 

پایان پیام

کد خبر : 89386 ساعت خبر : 12:24 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=89386
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات