غول مدفون برنده نوبل ۲۰۱۷

رمانِ غول مدفون روایتی ا‌ست رازآلود درباره‌ گم‌‌ شدن و گذشته. این نوشته‌ها باعث می‌شوند تا شما مدام به این بیاندیشید که در آن‌سوی مه چه چیزهایی پنهان شده است.

پایگاه خبری گلونی، سمیه باقری حسن‌کیاده: رمان «غول مدفون» آخرین اثر کازوئو ایشیگورو، همزمان با انتشارش، از سوی روزنامه گاردین انگلستان به عنوان مهمترین رمان سال ۲۰۱۵ انتخاب و معرفی شده است.

این رمان داستانی فانتزی دارد، اما نه مانند بازی تاج و تخت یا ارباب حلقه‌ها؛ بلکه با وجود غول و پری و مه اسرارآمیز، روایت اثر زمینی، آشنا و واقع‌گرایانه است.

موراکامی در مقدمه‌ مجموعه ‌مقالاتش در باب آثار ایشی‌گورو می‌نویسد: هریک از رمان‌های ایشی‌گورو گامی جدید است… و هر بار که کتابی تازه از او به چاپ می‌رسد، می‌گوید «خود را با عجله به کتاب‌فروشی می‌رسانم…»؛ غول مدفون هم همان‌طور که موراکامی اشاره می‌کند، گامی است کاملا جدید و بی‌سابقه.

داستان کتاب غول مدفون

جنگجویی ساکسونی بنام «ویستن» سال‌ها بعد از مرگ آرتور شاه برای انتقام به پا خاسته است. همچنین شوالیه‌ای پیر حضور دارد که برادرزاده آرتور است و در ظاهر وظیفه‌اش کشتن اژدهای سهمناکی به نام «گوئریک» است.

یک زوج سالخورده هم برای دیدار فرزندشان عازم روستای مجاور هستند. نویسنده این چند نفر را با هم همسفر می‌کند و ماجراهای غریبی بر آن‌ها نازل می‌شود. اتفاق غریبی که در میان آن قبایل افتاده است وجود نوعی مه نامریی است که باعث فراموشی می‌شود.

یعنی گذشته را از دسترس انسان‌ها دور می‌کند. انسان بدون خاطره و بدون حافظه طولانی‌مدت در واقع موجودی است هبوط کرده به دنیای حیوانی. این مه نتیجه نفس گوئریک است.

به همین دلیل آن جنگجو می‌خواهد اژدها را بکشد تا ساکسون‌ها آن جنایت‌ها و قتل‌عام‌های سربازان آرتور را به یاد آورند و برای آزادی خودشان قیام کنند.

زوج سالخورده می‌خواهد گوئریک بمیرد تا خاطره عشقشان و بود و نبود زندگیشان را به یاد آورند. در اواخر رمان درمی‌یابیم که شوالیه برخلاف آنچه شایع است تعقیب‌کننده اژدها نیست بلکه نگهبان اوست. ماموریت او مراقبت از اژدهاست که اکنون چنان پیر است که توان جنبیدن ندارد.

اما شوالیه می‌خواهد او زنده بماند. چون مردن او آن صلحی را که ناشی از فراموشی گذشته است به خطر می‌اندازد. در واقع آرتور شاه این‌گونه صلح را مستقر کرده است.

عنوان غول مدفون در واقع استعاره‌ای برای مسائل بزرگ و مهم فراموش‌ شده و خفته است.

ایشی گورو می‌گوید: «همیشه سعی کرده‌ام در کتاب‌هایم درگیری انسان‌ها با خاطرات شخصی‌شان را به تصویر بکشم و همچنین این‌که آن‌ها نمی‌دانند چه زمانی باید از گذشته فرار کنند و چه زمانی باید با آن‌ها روبرو شوند.

اما چیزی که همیشه می‌خواستم انجام بدهم صحبت از این کشمکش‌ها در سطح جامعه بوده است، تقریباً تمام کشورها غول‌هایی مدفون دارند.»

نویسنده این رمان در نهایت در سال ۲۰۱۷ جایزه نوبل را از آن خود کرد.

 

پایان پیام

کد خبر : 90793 ساعت خبر : 3:57 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=90793
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات