گلونی در کنسرت گلونی

به گزارش پایگاه خبری گلونی نگار فیض‌آبادی: در عصر بارانی اردیبهشت، راهی سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی شدم تا کنسرت گلونی را ببینیم و بشنوم. برای من که تهرانی‌ام، جالب بود تا با موسیقی یکی از اقوام ایرانی آشنا شوم. از لرستان، ترانه «بارون، بارونه» را می‌شناختم. ولی می‌دانستم که لرستان علاوه بر طبیعت زیبایش، موسیقی گوش‌نوازی دارد که باید آن را شنید.

گلونی در کنسرت گلونی

بسیاری از بانوان، گلونی به سر داشتند و آقایان هم گلونی را آذین گردنشان کرده بودند. برای مردم غیر لر، جالب بود که لرستانی‌ها پوششان را متناسب با کنسرت گلونی انتخاب کرده بودند. تا جایی که یکی از آقایان به مردی که لباس لری پوشیده بود، باذوق گفت: «همه سالن یه طرف، این لباس شما هم یه طرف».

چرا لرها کل می‌کشیدند؟

هنوز دقایقی به شروع کنسرت مانده بود که خیلی از لرها، کل می‌کشیدند. از خانم کناردستی‌ام که لر بود، پرسیدم ماجرای کل کشیدن، از چه قرار است؟ گفت: «کل کشیدن در فرهنگ لری، نشانه شادی است و مردم هم امشب، خوشحالی‌شان از جشن گلونی را با کل کشیدن ابراز می‌کنند». آن خانم درباره رقص لرها هم برایم توضیح داد که فراتر از یک سری حرکات موزون تکراری است و رقص لری، نشانه‌ای از شادی، اتحاد و همبستگی آن‌هاست. شگفت‌زده شدم وقتی برایم گفت: «لرها در زمان قدیم، در کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی به هم کمک می‌کردند و بعدازاینکه محصولات به بار می‌نشست و وقت برداشت می‌رسید، به نشانه اتحاد، لری می‌رقصیدند».

نوازندگان زن در کنسرت گلونی خوش درخشیدند

حضور بانوان نوازنده در کنار آقایان و هم‌خوانی‌شان، هارمونی خاصی را به اجراها بخشیده بود که در یک جمله می‌شود گفت، نوازندگان زن در کنسرت گلونی، خوش درخشیدند.

آشنایی با کلمات اصیل یک فرهنگ و شوق یادگیری

گاهی پیش می‌آمد که از خانم کناری، معنی برخی کلمات لری را می‌پرسیدم. در طول کنسرت با خودم فکر کردم اگر الآن یکی از خوانندگان معروفی می‌خواند که سودای شهرت، او را از خود، بیخود کرده بود، احتمالاً فقط کلمات من‌درآوردی به گوشم می‌خورد. اما با شنیدن موسیقی مقامی، می‌توانید بامعنی کلمات اصیل و ریشه‌دار یک فرهنگ، آشنا شوید. با این حساب، می‌توانید شوق بعد از یادگیری (هرچند کوچک) را تجربه کنید.

جای خالی موسیقی مقامی در سالن‌های پایتخت

ای‌کاش سالن‌های کنسرت در پایتخت، میزبان موسیقی‌های مقامی هم باشند تا فضای تک‌آوایی حاکم در جامعه موسیقی کشور که؛ خیلی وقت‌ها فقط به یک سری موسیقی‌های خاص، محدودشده، شکسته شود. با شنیدن موسیقی‌های مقامی می‌توانیم به گوش‌هایمان استراحت دهیم و از نواهای زیبای قومیت‌های مختلف، لذت ببریم.

با موسیقی اقوام، می‌شود همبستگی ایجاد کرد

تصور کنید در سالن کنسرت نشسته‌اید و موسیقی قومی اجرا می‌شود که اصالت شما به آن قوم، برنمی‌گردد. مردم از هر فرهنگ و با هر اصالتی، به کنسرت یک قوم می‌روند تا گوش کنند و لذت بروند. از این طریق می‌شود احساس همبستگی را تجربه کرد. درست مثل کنسرت گلونی، که سالنش کاملاً پر شده بود از مردمانی که آمده بودند لری گوش کنند و کیف کنند. وقتی فرج علی پور، خواننده کنسرت، بارها گفت برایتان می‌خوانم چون دلم می‌خواهد شادباشید، به این فکر کردم که همه اقوام ایران، می‌توانند کنار هم، باهم و برای هم تلاش کنند تا شادی را تجربه کنند.

«جشن گلونی و کنسرت گروه تال به خوانندگی استاد فرج علیپور، در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران، در بیست و یکمین روز اردیبهشت ۹۷ به مدت ۲ ساعت برگزار شد»

پایان پیام

کد خبر : 91524 ساعت خبر : 8:45 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=91524
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات