یک نویسنده نخست باید کتابخوان خوبی باشد

یک نویسنده نخست باید کتابخوان خوبی باشد

نخستین برنامه از سلسله برنامه‌های اتفاق ترانه در سال ۹۷ با حضور علاقه‌مندان به موسیقی و شعر در تماشاخانه مهر برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از حوزه هنری، سی‌امین برنامه از مجموعه برنامه‌های اتفاق ترانه شنبه، اول اردیبهشت ماه،  با حضور جمعی از ترانه‌سرایان، شاعران و علاقه مندان به حوزه شعر و موسیقی در تماشاخانه مهر حوزه هنری، برگزار شد.

در این برنامه شاعرانی از جمله رضا احسانپور، مجید ترکآبادی، احسان انصاری، سید محمدرفیع، گرشاسب طاهری، محدثه محمدپور، ماهان بلندبالا، سارا فرومند، پیام پولاد و ناضر فضایلی به شعرخوانی پرداختند.

مجری اتفاق ترانه با تبریک روز بزرگداشت سعدی شیرازی و سالگرد درگذشت سهراب سپهری و ملک‌الشعرای بهار، روز نخست ازدیبهشت را گزینه خوبی برای نامگذاری روز شعر و ادب پارسی پیشنهاد کرد.

ایلیا منفرد، خواننده و آهنگ‌ساز  نیز به عنوان مهمان ویژه در این برنامه حضور داشت.

یک نویسنده نخست باید کتابخوان خوبی باشد

وی در زمان میانی برنامه به روی سن آمد و با بیان نکاتی پیرامون ترانه‌سرایی و ترانه خوانی مطالبی را ارائه کرد. این آهنگساز درباره نحوه ترانه خواندن بر روی استیج گفت: در تعریفی که  فلاسفه از جمله افلاطون از نمایش داده اند، شما درخواهید یافت که شعر خواندن نیز نوعی اجرای نمایش است، باید برای نمایش مکانی باشد، کسانی باشند که برای دیدن پدیده ای حاضر شده اند و کسی باشد که توجه این جمع را جلب کند. موسیقی نیز نزدیک ترین حس به انسان است،‌ در موسیقی برای سکوت نیز علامتی تعریف شده از همین رو اگر در سکوت هم باشید موسیقی در جریان است.

ایلیا منفرد اضافه کرد: باید از اجراهای تلویزیونی و رادیویی در نحوه بیان ترانه ها اجتناب کرد، ترانه باید همراه با موسیقی خوانده شود و زمانی که شما پشت تریبون قرار می گیرید نباید آن را به شیوه دکلمه های تلویزیونی با آواهای عجیب و غریب آن را بخوانید.

وی تاکید کرد: یک نویسنده باید در درجه نخست کتابخوان خوبی باشد، یه موسیقی دان باید شنونده خوبی باشد و یک ترانه سرا باید ترانه خوان و شعرخوان حرفه ای باشد، از همین رو باید کسانی که می خواهند ترانه بگویند بار علمی خودشان را با مطالعه کتب متعدد افزایش دهند تا قادر باشند ذهن خود را برای ارائه مضامین مد نظر آماده کنند.

در پایان برنامه نیز، این خواننده و آهنگ ساز ۴ قطعه از آهنگ های منتشر شده خود را اجرا کرد.

ایلیا منفرد در ۲۲ فروردین ۱۳۵۵در کرمانشاه متولد شد؛ و از هفت سالگی نواختن گیتار را آغاز کرد وی شاگرد استاد محمد نوری می‌باش.وی  در ۱۱ خرداد ماه سال ۱۳۹۳ برای بدرقه تیم ملی به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل در ورزشگاه ۱۲ هزار نفری آزادی تهران ترانه اجرا کرد. آهنگسازی و تنظیم این قطعه بر عهده خود ایلیا منفرد است. از آثار معروف وی می‌توان به گل ارکیده و بارون و آهنگ شمال و قطعه جدید وقتی بارون می باره اشاره کرد.

پایان پیام

کد خبر : 89678 ساعت خبر : 8:13 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=89678
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات