بازی چو چلکی در لرستان

بازی چو چلکی در لرستان

در لرستان و میان مردم لر هم بازی‌های محلی و سنتی بسیاری وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، بازی‌های محلی یکی از سنت‌های فراموش شده مردم ایران است، بازی‌هایی میدانی که یک نوع ورزش جسمی هم به حساب می‌آمدند.

در این بازی‌ها علاوه بر تحرک جسمی نیاز به فکر کردن هم وجود دارد. این بازی‌ها هنوزهم گاه در گوشه و کنار کشور بازی می‌شوند اما دیگر در شهرهای ما دیده نمی‌شوند.

بازی چو چلکی در لرستان

بسیاری از این بازی‌ها محدود به سیزده‌به‌در شده‌اند. یا گاهی در اطراف شهرها بازی می‌شوند.

بازی‌های محلی اغلب نیاز به میدان و فضای مناسبی برای بازی دارند. برخی از بازی‌ها نیاز به حداقل چهار نفر بازیکن دارند و برخی دو نفره هستند. البته بازی‌های محلی هم هست که تعداد بازیکنان آنها باید دو رقمی باشد.

در لرستان و میان مردم لر هم بازی‌های محلی و سنتی بسیاری وجود دارد. مشهورترین آنها دال پلو است. اما در کنار این بازی بازی‌های بسیاری هست. یکی از این بازی‌ها چو چلکی است که در پهنه وسعی از سرزمین‌های لرنشین بازی می‌شود.

علیمردان عسکری‌عالم در کتاب «ادبیات شفاهی قوم لر» (نشر آرون) آورده است:

چُو چَلکی Cu čaiki

چُو چَلکی؛ به معنی چوب بازی است. در این بازی دو نفر شرکت دارند. که یک نفر به قید قرعه درون یک دایره می‌ایستد و با چوب دستی خود به دفاع می‌پردازد. نفر دوم؛ مترصد حمله به جانب اوست.

این حمله کننده نیز چوبی دارد که با آن ضربه می‌زند، لیکن شخص درون دایره با چوب خود راه ضربه‌زدن وی را می‌گیرد. اگر موفق شود و از فرصت استفاده کند، ضربه‌ای با چوب بر پاهای رقیب بزند، شخص بیرون دایره باید به جای وی درون دایره قرار گیرد، در غیر این صورت باید مرتب مورد ضرب و شتم شخص بیرونی قرار بگیرد.

پایان پیام

کد خبر : 94316 ساعت خبر : 7:57 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=94316
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات