فوتبال و فلسفه از نگاه تد ریچاردز

کتاب فوتبال و فلسفه؛ بازی زیبا و زیبایی بازی عنوان کتاب تد ریچاردز است که عیسی عظیمی مترجم جوان آن را ترجمه کرده و نشر مرکز روانه کتاب‌فروشی‌ها کرده است.

پایگاه خبری گلونی؛ سمیه باقری حسن‌کیاده: اگر روزی روزگاری کسی آمد و به شما گفت که نیچه اگر زنده بود حتما هوادار آرسنال می‌شد، لطفا چپ چپ نگاهش نکنید.

اگر همان شخص محترم در ادامه گفت که بکن بائر و زیدان چهار فضیلت اصلی فلسفه یونان باستان را می‌دانند و دروازه‌بان‌ها از بیخ فیلسوف‌اند، اصلا به عقل داشته‌اش شک نکنید؛

چرا که آن انسان فرهیخته کتاب فوتبال و فلسفه؛ بازی زیبا و زیبایی بازی را خوانده است. شما هم لطفا کمی کتاب بخوانید.

کتاب «فوتبال و فلسفه؛ بازی زیبا و زیبایی بازی» عنوان کتاب تد ریچاردز است که عیسی عظیمی مترجم جوان آن را ترجمه کرده و نشر مرکز روانه کتاب‌فروشی‌ها کرده است.

نگاه به دنیای فوتبال از زاویه فلسفه

کتاب با سوالی ظاهراً بدیهی اما جذاب شروع می‌شود: چرا فوتبال این‌قدر جذاب است؟

بخش‌بندی جالب کتاب به سبک خود فوتبال، با «گرم کردن» به جای مقدمه شروع می‌شود و در شش بخشِ «نیمه اول: طبیعت بازی»، «بین دو نیمه: قوانین نانوشته»، «نیمه دوم: بازی زیبا»، «وقت اضافه اول: هواداری»، «وقت اضافه دوم: فوتبال و جامعه» و «ضربات پنالتی: کار به پنالتی می‌کشد» به واکاوی دنیای فوتبال از نگاه فلسفه می‌پردازد.

شاید باورتان نشود اما کتاب فوتبال و فلسفه مجلد پنجاه‌ویکم از مجموعه عظیم «فرهنگ عامه و فلسفه» است و توسط چهل فیلسوف آکادمیک معاصر با ملیت‌های گوناگون نوشته شده است.

عیسی عظیمی، مترجم این کتاب می‌گوید: «نخ تسبیحی که این چهل نویسنده را به هم وصل می‌کند، تخصص آکادمیک در فلسفه در کنار علاقه شدید و گاه حتی دیوانه‌وار به فوتبال است.

و نکته مهم‌تر این که هر نویسنده از زاویه‌ای به این بازی پرداخته که شخصاً با آن درگیر بوده؛

نویسنده‌ای یونانی و متخصص فلسفه باستان آرای ارسطو و افلاطون را بررسی کرده، نویسنده‌ای که خود داور حرفه‌ای بوده به مفهوم قضاوت در فوتبال پرداخته و نویسنده‌ای غنایی که درگیر خرافات در فوتبال آفریقا بوده نقش خدا و خداباوری در بازی را مورد نقد قرار داده است.»

مترجم در پیش‌گفتار این ترجمه، نیاز خواننده ایرانی را به چنین کتابی «بسیار، اما مغفول مانده» توصیف می‌کند و اعتقاد دارد منابعی از این دست در میان متون فارسی اندک و کم‌شمار است.

در واقع تعداد کتاب‌های فوتبالی به زبان فارسی کمتر از آن است که حتی یک ردیف از قفسه‌های کتابخانه‌مان را پر کند و شاید همین باعث شده که نگاه جامعه‌مان به فوتبال، به اشتباه «از بالا» و «نه چندان محترمانه» باشد.

کتاب تد ریچاردز در این زمینه شاید بتواند برای جامعه ما راه‌گشا باشد و منجر به تغییر زاویه دید جامعه‌مان به فوتبال و فلسفه‌اش باشد.

بخوانید و لذت ببرید.

پایان پیام

کد خبر : 94906 ساعت خبر : 11:37 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=94906
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات