مشاهده خدنگ در رودخانه گلال خرم آباد

مشاهده خدنگ در رودخانه گلال خرم آباد

پایگاه خبری گلونی، مجید دریکوند – دکترای علوم محیط زیست: چند روزی است کلیپ چند جاندار از یک گونه (که احتمالا خدنگ باشند) که در رودخانه خرم‌آباد مشغول جست‌وخیز هستند در فضای مجازی دست به دست می‌شود.

این روزها در تمام دنیا به علت تداخل و بهتر بگوییم تصاحب زیستگاه جانداران توسط انسان شاهد حضور گونه‌های جانوری در شهرها هستیم، در همین پایتخت خودمان اقسامی از پرندگان و گونه‌هایی همچون روباه و … دیده می‌شود. بعضاً به خاطر وجود پسماندهایی که منبع غذایی خوبی برای جانداران است شرایط زیست در محیط شهری برای آن‌ها فراهم می‌شود.

ازاین‌دست جانداران می‌توان به پرندگان اشاره کرد، شاید به این خاطر که رابطه مردم با پرندگان غیر متخاصمانِ تر باشد!! مرغ مینا‌ ازاین‌دست جانداران است که در محیط شهرها خیلی خوب سازگاری پیدا کرده و زندگی می‌کند، اهالی خرم‌آباد اگر می‌خواهند این پرنده‌های زیبا را ببینند کافی است صبح زود در خیابان ساحلی خرم‌آباد از درب پشتی باغ گلستان تا حوالی باغ بهشت قدم بزنند،

قطعاً این موجودات دوست‌داشتنی را خواهند دید که مشغول سروصدا و دعوا باهم هستند. گونه خدنگ هم با محیط شهری غریبه نیست، نگارنده خود در چند شهر به‌خصوص شهرهای جنوبی کشور مثل شوش و اندیمشک این‌گونه را در محیط شهری دیده است.

خدنگ بزرگ یا به زبان محلی موش‌خرما، پستانداری گوشت‌خوار از خانواده خدنگ‌ها است. خدنگ معمولاً در نزدیکی انسان زندگی می‌کند.این جانور  ۳۶ تا ۴۵ سانتیمتر طول دارد و رنگ آن گندمی مایل به حنایی است.

خدنگ به‌راحتی از دیوار و درخت بالا می‌رود و شکارچی بسیار سریعی به شمار می‌رود و هیچ خطری برای انسان ندارد. خدنگ روز فعال است و به‌صورت گروهی زندگی می‌کند. این جانور همه‌چیزخوار است، خدنگ به‌آرامی و بدون سروصدا حرکت می‌کند و می‌توانند روی پاهای خود بایستند و اطراف را نگاه کنند.

این جانوران دشمن اصلی مارها به شمار رفته و در مناطقی که جمعیت مارها رو به افزایش است در طبیعت رهاسازی می‌شود اما علاوه بر مارها این جانور انواع پرندگان، پستانداران کوچک، تخم پرنده، حشرات و ریشه‌های گیاهان را در رژیم غذایی خود دارد. خدنگ از خرچنگ نیز تغذیه می‌کند.

مشاهده خدنگ در رودخانه گلال خرم آباد

خدنگ بزرگ در ایران تنها در نواحی جنوبی و گرم کشور زندگی می‌کند. گرم شدن هوای شهر خرم‌آباد در سال‌های اخیر دلیل خوبی برای مساعد شدن شرایط زیست خدنگ است.

همان‌طور که در فیلم منتشرشده از این جانداران در رودخانه خرم‌آباد دیده می‌شود خدنگ‌ها به‌صورت گروهی زندگی می‌کنند و پیوند خانوادگی بسیار قوی دارند. لانه خدنگ دارای چندین سوراخ با فاصله‌های متفاوت است و به‌صورت گروهی و یا تکی به شکار می‌روند. مهم‌ترین عامل کم شدن جمعیت خدنگ‌ها انسان است. به دلیل اینکه خدنگ از مار و عقرب تغذیه می‌کند کشاورزان از خدنگ‌ها مواظبت می‌کنند.

حضور و مشاهده این‌گونه در شهر خرم‌آباد خوشحال‌کننده است، از این بابت که نشان می‌دهد مردم آسیبی به آن‌ها وارد نمی‌کنند.

آموزش عمومی در مواجهه با گونه‌های جانوری بسیار مؤثر است. مردم اگر بدانند که جانداران هیچ آسیبی نمی‌زنند مگر اینکه ابتدا مورد آزار قرار بگیرند قطعاً رفتار خوبی با جانداران خواهند داشت. توجه مسئولین در این زمینه بسیار کارگشا خواهد بود. شاید این پرندگان و جانداران زیبا به‌نوعی جاذبه‌ای تلقی گردند.

پایان پیام

کد خبر : 95479 ساعت خبر : 7:35 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=95479
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات