چرا زیاد شدن جمعیت افریقا برای زمین خطرناک نیست

این در حالی است که بیش از ۶۰ کشور که اکثر آن‌ها در افریقا واقع شده‌اند. کمتر از ۱ تن کربن به ازای هر نفر منتشر کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، در کتاب ۲۰ تغییر بزرگ جهان در سال ۲۰۵۰ آمده است: در سال ۲۰۰۵ آمریکا و استرالیا هر کدام حدود ۲۰ تن کربن به ازای هر نفر وارد جو زمین کرده‌اند.

این در حالی است که بیش از ۶۰ کشور که اکثر آن‌ها در افریقا واقع شده‌اند. کمتر از ۱ تن کربن به ازای هر نفر منتشر کرده‌اند.

حدود ۵۰ درصد انتشار کربن از سوی ثروتمندترین بخش جمعیت دنیا که ۷ درصد جمعیت کل را تشکیل می‌دهند، صورت می‌گیرد.

افریقا برای محیط زیست خطرناک نیست

فقیرترین جمعیت جهان نیز که ۵۰ درصد از جمعیت کل به شمار می‌روند، حدود ۷ درصد کربن وارد جو زمین می‌کنند. اکنون نکته جالب توجه این است که اگر این روند ادامه پیدا کند و جمعیت فقیر جهان دو برابر شود، کمترین تاثیر روی آب و هوای زمین صورت خواهد گرفت که این مسئله باید مقابل افزایش ۳۰ درصدی جمعیت در ایالات متحده آمریکا قرار گیرد.

برای این‌که مسئله بیشتر قابل فهم شود، می‌توان گفت تولد یک آمریکایی تاثیر منفی محیط زیستی ۲۰ برابری نسبت به تولد یک آفریقایی دارد.

بیشتر رشد جمعیتی که در ۴۰ سال آینده شاهد آن خواهیم بود، در کشورهایی رخ خواهد داد که کمترین دخالت را در انتشار گازهای گلخانه‌ای دارند و در نتیجه تاثیر چندانی روی افزایش انتشار کربن خواهند داشت.

البته همه این مسائل به نحوه زدگی مردم بستگی دارد. اگر این افراد مانند آمریکایی‌ها و استرالیایی‌ها به انرژی وابسته شوند، باید منتظر عواقب زیست محیطی آن نیز باشیم.

تاثیر جمیعت بر مجیط زیست

در هر صورت می‌توان گفت میزان تاثیر رشد جمعیت کشورها روی گرمایش جهانی به الگوی رشد اقتصادی که در پیش می‌گیرند، بستگی دارد.

در زمینه غذا باید شاهد تفاوت‌های بیشتری به دنبال افزایش جمعیت باشیم. حتی افرادی که کمترین اثر کربنی را از خود به جای می‌گذارند، باید چیزی برای خوردن داشته باشند.

واضح است که رساندن مواد غذایی به ۹ میلیارد نفر دشوارتر از ۸ میلیارد نفر است. هرچه جمعیت بیشتر شود، رقابت برای دسترسی به غذا نیز پیش‌بینی می‌شود.

در نتیجه ما باید برای سال ۲۰۵۰ حدود ۷۰ درصد رشد در تامین مواد غذایی داشته باشیم. در تئوری این مسئله‌ای قابل حل است. اما ظواهر قضیه نشان می‌دهد که حتی اگر جمعیت با سرعتی بسیار کمتر از زمان حاضر نیز رشد کند، باز هم در زمینه تامین مواد غذایی به‌ویژه تا سال ۲۰۵۰ با مشکل مواجه خواهیم بود.

هیچ یک از مواردی که به آن‌ها پرداخت شد، به شدت نگرانی‌های مالتوسی نیستند. اما این بدان معنا نیست که جمعیت هیچ اهمیتی ندارد. در حقیقت آن بخشی از جمعیت که رشد می‌کند، بیشترین اهمیت را دارد.

کتاب ۲۰ تغییر بزرگ جهان در سال ۲۰۵۰ را نشر آینده‌نگر منتشر کرده است. این کتاب را اکونومیست با عنوان «تغییرات بزرگ جهان در ۲۰۵۰» منتشر کرده است و جمعی از روزنامه‌نگاران ارشد مجله اکونومیست در آن مقاله نوشته‌اند. 

تغییرات بزرگ جهان در ۲۰۵۰
تغییرات بزرگ جهان در ۲۰۵۰ کر

پایان پیام

کد خبر : 96317 ساعت خبر : 11:53 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=96317
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات