از ایده ژول ورنی تا فیلم علمی تخیلی

پایگاه خبری گلونی، بهاره حاصلیان: به نقل از ایسنا، رئیس سازمان هواشناسی: «بارورسازی ابرها یک ایده ژول‌ورنی است و کشورهای صاحب این تکنولوژی نیز آن را رها کرده‌اند.

ایده انتقال آب خزر و دریای عمان به مرکز کشور تخیلی است.

ایده تمیز‌کردن هوا با هواپیمای سم پاش باعث شد، همه دنیا به ما بخندد.»

قبلاً در حل جداول کلمات متقاطع، یک کلمه سه‌ حرفی آسان بود با این پرسش: مادر باران. و ما در جدول پر می‌کردیم: ا ب ر

از این جهت می‌گویم، در گذشته. زیرا این روزها جدول حل نمی‌کنیم. در واقع این روزها حتی نمی‌توانیم سخنان بعضی از کارشناسان را «هضم» کنیم. چه برسد به اینکه جدول را «حل» کنیم.

در رابطه با همان جداول در گذشته، آنقدر مادر باران را نوشتیم ابر که باورمان شد، باران مادر دارد. خب طبیعتاً باید برایش پدری هم وجود داشته باشد.

برای همین وقتی مشکل بارش کم در کشور پدیدار گشت، فکر کردیم که شرایط ازدواج برای ابرهای جوان نیز سخت است که ابرها ازدواج نمی‌کنند و بچه‌دار نمی‌شوند و باران نمی‌بارد.

به همین دلیل دانشمندان به جای آنکه شرایط ازدواج آسان برای ابرها را فراهم کنند، یه ایده ژول‌ورنی ارائه دادند که ابرها را «بارور» بسازند. ایده‌ای که تمام دنیا فهمیده‌اند که غلط است و آنرا رها کرده‌اند. و با این ایده نه تنها شرایط ریزش باران فراهم نشد، بلکه ابر دزدی هم رواج پیدا کرد.

اسباب تفریح و خنده

کلاً ایده‌های ژول‌ ورنی همین‌طوری هستند. فقط اسباب تفریح و خنده را فراهم می‌کنند. درست مثل لباس‌های غواصی که ژول ورن در کتاب بیست هزار فرسنگ زیر دریا طراحی کرده بود.

اما در ایده انتقال آب خزر و عمان به مرکز کشور، به نظر می‌رسد که بحث ایده‌ی ژول ورنی در میان نباشد و براساس فیلم‌های علمی- تخیلی ارائه شده‌‌باشد. در مسیر پیشبرد این ایده بهتر است از روشهای کارگردانی «استیون اسپیلبرگ» به جای روش‌های کارگردانی «جیمز کامرون» استفاده شود. تا به موفقیت نزدیک شود و رها نشود. زیرا آقای کامرون بیشتر مهیج و تخیلی می‌سازند. و در انتقال آب خزر به مرکز، هیجان کاربردی ندارد. مثلاً اگر روش جیمز کامرون در پیش گرفته شود، ممکن است در هنگام انتقال آب یکدفه کامیونها با هم تصادف کنند و منفجر شوند و آب خزر و عمان از بین برود. و ایده با شکست همراه شود.

در ایده تمیز کردن هوا با هواپیمای سم‌پاشی نیز، نوعش زیاد معلوم نیست. یعنی نمی‌‌دانیم با علمی- تخیلی روبه‌رو هستیم یا دراماتیک و عاشقانه یا همان ژول ورنی! البته یک چیز محتمل است. اینکه کمی مایه کمدی به همراه دارد. زیرا سبب خنده دنیا شده‌‌است. اینکه، برای سم‌زدایی شهر تهران از هواپیمای سم‌پاشی استفاده کنیم، اینقدر خنده‌دار است؟ واقعاً راست ‌می‌گویند که ما ایرانی‌ها سخت می‌خندیم.

پایان پیام

کد خبر : 98236 ساعت خبر : 10:47 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=98236
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات