استندآپ کمدی علی صبوری و سه دغدغه مالی

پایگاه خبری گلونی؛ معین بادپا: اجرای علی صبوری از ورود به مسابقه تا اجرای سوم تغییر مهمی داشت و آن جابجایی از مجازی به واقعیت بود. همین تغییر فضا در متن وقتی با اجرای مسلط او همراه می‌شود، نتیجه را لذت بخش می‌کند.

اصل مطلب اقتصاد است

علی صبوری در ماجرای یک زندگی مستقل، به مهم‌ترین موانع پیش رو اشاره کرد. دغدغه مالی برای تشکیل یک زندگی مستقل نخستین گام است. او به همین بهانه، هم از موسسات مالی و اعتباری گفت که «فقط پول می‌گیرند اما پس نمی‌دهند» (البته اتصال دولت به خزنه مملکت نگرانی‌شان را برطرف می‌کند) و هم از گرانی بی‌حساب و کتاب اقلام از جمله اتومبیل.

اینها را بگذارید کنار بی‌ارزش‌شدن پولی که سیصد میلیون آن به کنایه «یه ذره» خوانده می‌شود. شاید چون در این زمانه اگر رقمی، دُم هزار میلیاردی نداشته باشد، دیگر برایمان عددی به حساب نمی‌آید.

مهم‌ترین نکته قابل تحسین صبوری، جایی است که جای نقش آدم‌های طلبکار و بدهکار تغییر می‌دهد و با کنایه سنگین می‌گوید «نیروی انتظامی با ما کاری ندارد، بلکه برای متفرق کردن مردمی که پولشان را می‌خواهند اینجا آمده است». کنایه سنگین و ارزشمندی که زبان طنز، وظیفه بیان آن را دارد.

اگر در یک روایت طنز، انتقادات مطرح نشود، بدون شک بیان آنها به شکل جدی و رسمی، تحمل نخواهد نشد.

سه روایت هم‌وزن با سه کیفیت

اساس استندآپ کمدی علی صبوری، سه روایت درست و هم‌وزن بود. موسسات مالی و اعتباری، اتومبیل و مسکن، به دلیل آنکه هر سه از اهمیت بالایی برخوردارند، به درستی کنار هم قرار گرفت. در اجرای استندآپ کمدی، وزن این روایات متصل به هم باید برابری کند تا یکی، دیگری را با خود به پایین نکشد.

اگر به جای هر کدام از این موارد، یک موضوع با درجه اهمیت کمتر (از نگاه غالب افراد جامعه و نه از نگاه کمدین) قرار می‌گرفت، بدون شک به متن لطمه می‌زد. اگرچه باید پذیرفت کیفیت پرداخت به این سه روایت در یک سطح نبود. بلکه در هر مرحله تا انتها سیر نزولی به خود گرفت.

خنده نیازی نیست

روایت علی صبوری، نیازی به خنده او نداشت. این خنده‌ها دقیقا در بخش‌هایی انجام دیده می‌شد که شوخی آن در کف بود. می‌توان حدس زد علی صبوری کاملا برنامه‌ریزی شده، خنده‌های خود را در این لحظات جانمایی کرده است. شاید به این دلیل که نیاز به ربط‌هایی داشت که از قدرت طنز لازم و هم‌تراز با بقیه بخش‌ها برخوردار نبودند.

علی صبوری

ترکیب توجه به طنز و خنده‌آوری و بیان دغدغه‌های اجتماعی که می‌توان تمام موضوعات سیاسی و اقتصادی و… را حداقل در جامعه ایران مرتبط با آن دانست، موجب شد تا اجرای موفقی را از علی صبوری شاهد باشیم. اجرایی دقیق، درست با متنی خوب. امیدوارم علی صبوری همین مسیر را ادامه دهد.

پایان پیام

کد خبر : 97930 ساعت خبر : 6:24 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=97930
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

چه عجب یکیتون ناله زد ..نکات مثبت رو هم دید ..راهت پر رهرو ..حتی اگر بادپا باشی