استندآپ کمدی مهسا آقادادی این بار با یک متن خوب

پایگاه خبری گلونی، معین بادپا: اجرای مهسا آقادادی با تمرکز بر یک عادت اجتماعی همراه بود و این همان شرط اول برای یک اجرای دغدغه‌مند است.

نقد یک عادت

موضوع اجرای مهسا آقادادی بررسی عاداتی چون «چانه زدن، تخفیف گرفتن و اشانتیون» بود.

نکته مهم این است که این عادات، در زندگی روزمره ما، به میزان بیش از حدی درشت شده‌اند. استندآپ کمدین می‌تواند آئینه‌ای در مقابل جامعه باشد و با برشمردن آنچه در حال وقوع است، نظر مخاطب را به خودش جلب کند.

کنار هم قرار دادن این عادات، به بهتر دیدن شدن این پدیده غلط کمک کرد و مخاطب را در برابر این پرسش قرار داد که این حد از تمایل به این رفتار، از کجا نشأت گرفته است؟ نقش افراد و حتی شرایط اقتصادی حاصل سیاستمداران در رواج این پدیده چیست؟

اشاره برای آنکس که بداند

مهسا آقادادی علاوه بر آنکه تنه اصلی درخت خودش را به درستی انتخاب کرد، در شاخه‌ها و موضوعات فرعی هم حواسش بود و تکرار چند باره این اتفاقات در این اجرای او نشان داد که بدون هدف در کنار هم چیده نشده‌اند.

اشاره به هزینه فرزندآوری به عنوان یکی از دلایل عدم پذیرش سیاست افزایش جمعیت، از بین رفتن یکی از تفریحات مردمی که دغدغه مالی دارند یعنی خشک شدن زاینده رود، توجه به بالا بودن بهای بلیت سینما نسبت به وضعیت اقتصادی جامعه و ماجرای سه شنبه‌ها، دست داشتن افراد پشت پرده برای دخالت در محیط زیست ایران در جهت منافع شخصی و گروهی، تبدیل شدن دروغ به عنوان پدیده‌ای عادی در فروش از جمله برچسب «تغییر شغل» در فروشگاه‌ها، فروش کلیه به عنوان پدیده‌ای شوم که نیازمند را مجبور به فروش اعضا بدن خود را آن هم با تخفیف ۵۰ درصد می‌کند، توجه به تخفیف تا جایی که به زیان فرد تمام شود و …. بخشی از اشارات ریز اما به موقع، درست و دقیق مهسا آقادادی بود. چنین اشاراتی در متن او بسیار قابل تحسین است.

کوچک و بزرگ

در انواع طنز و از جمله استندآپ کمدی، نویسنده با جابجایی عناصر در ماجرا، طنز خود را تقویت می‌کند. این نمونه چندین مرتبه در اجرای او دیده شد. کت و شلواری که به عنوان اشانتیون خرید کمربند داده می‌شود و کوچک شمردن اشانتیونی چون لباس مجلسی، همان قرارگیری درست عناصر در یک روایت طنز است.

آنچه باید اصلاح کند

مهسا آقادادی در مرحله قبل به گروه نجات رفت و این طبیعی است که او این بار با استرس بیشتری به روی صحنه بیاید. صدای نفس زدن و حرکاتی که نشان از اضطراب او داشت، از نقاطی است که او باید به اصلاح آن بپردازد. اگرچه در روایت او اختلالی ایجاد نکرد.

علاوه بر این، متن او هنوز جای اصلاح داشت، چرا که استفاده از دو مورد شوخی و لطیفه شنیده شده در متن او دیده شد. استفاده از شوخی‌های قدیمی، یک ضعف است.

شاید اگر به درستی در جای خودش قرار بگیرد، بتواند تا حدودی مخاطب را قانع کند اما نفس کار در اجرای مسابقه خوب نیست. مهسا آقادادی برای دفعات بعد باید متن خودش را باز هم چکش کاری کند و زائدات آن را بکاهد.

مهسا آقادادی

اجرای مهسا آقادادی به مراتب از اجرای مرحله نجات او چندین پله بالاتر بود. او از متن خوب با اشارات درست استفاده کرد و علاوه بر نقد یک رفتار جامعه، از مخاطب خود خنده نیز گرفت. او اجرای خوبی دارد و این استندآپ کمدی هم نشان داد اگر متن مناسب داشته باشد، با کمک اجرای خود می‌تواند موفق عمل کند.

پایان پیام

کد خبر : 97404 ساعت خبر : 9:20 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=97404
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات