برای راه رفتن در طبیعت باید مجوز بگیرید

برای راه رفتن در طبیعت باید مجوز بگیرید

به گزارش پایگاه خبری گلونی، گاهی وقت‌ها مخاطبان ما گله می‌کنند که مطالب پایگاه خبری گلونی درباره گردشگری و طبیعت سختگیرانه است.

برای راه رفتن در طبیعت

آن‌ها عقیده دارند که ما درباره طبیعت‌گردی و بوم‌گردی سختگیری می‌کنیم، اما با نگاهی به فعالیت‌های ممنوعه در پارک‌های ملی آفریقای جنوبی به این نتیجه می‌رسیم که هیچگونه سختگیری در بوم‌گردی و گردشگری در ایران و به‌ویژه در پارک‌های ملی ما وجود ندارد.

گلونی سخت‌گیر نیست

اگر فکر می‌کنید نکاتی که گلونی درباره گردشگری مسئولانه بیان می‌کند سختگیرانه است، سخت در اشتباه هستید.

دیگر کشورهای دنیا برای جلوگیری از تخریب طبیعتشان، قوانین بسیار سختی وضع کرده‌اند. مثلا شما وقتی که برای دیدن مناطقی نزدیک کیپ‌تاون آفریقای جنوبی می‌روید، با ۱۵ تابلوی هشدار مواجه می‌شوید که این نشانه‌ها و هشدارها آشکارا نشان می‌دهد که اثرات بازدیدکنندگان بر منطقه حقیقی بوده و باید کنترل شوند.

مجوزی که در پارک‌های ملی آفریقای جنوبی برای ورود گردشگران صادر می‌شود، مجوزهایی کاملا سختگیرانه است.

آن‌ها نمی‌توانند در طبیعت آتش روشن کنند، آن‌ها نمی‌توانند از کوه و یا صخره‌ها بالا بروند، آن‌ها نمی‌توانند با ماشین کاروان وارد منطقه شوند، تبر همراه داشته باشند، با موتور یا دوچرخه وارد طبیعت شوند، آن‌ها حق ندارند هیچگونه سلاحی با خود حمل کنند، نمی‌توانند شب را آن‌جا بخوابند، چادر بزنند و یا اتراق کنند. حتی سگ و حیوانات اهلی و دست‌آموز خود را نمی‌توانند وارد منطقه کنند.

این‌ها فقط بخشی از قوانین سختگیرانه در آفریقای جنوبی است. با افزایش تعداد افرادی که از مناطق طبیعی در حال نابودی و یا تخریب‌شده و یا اصلاح‌شده، دیدن می‌کنند، آن‌چه که اهمیت دارد، این است که آن‌ها مشکلی به دیگر مشکلات منطقه اضافه نکند و تفریح آن‌ها هیچ تاثیر منفی‌ای بر روی طبیعت ایجاد نمی‌کند.

ورود ممنوع مگر با مجوز

در بسیاری از مناطق تفریحی جهان، مسیرهایی برای استفاده از دوچرخه‌های کوهستان طراحی می‌شود و کسی حق ندارد خارج از آن مسیرها از دوچرخه استفاده کند. ورود موتور در این مناطق کاملا ممنوع است و شاید در بعضی از مناطق دنیا دهه‌های زیادی باشد که حتی یک موتور تردد نکرده است.

مسئولان در مناطق طبیعی حساس ورود ماشین‌های آفرود، موتورهای چهار چرخ و موتورهای تریل را نیز مدیریت می‌کنند و کسی بدون اجازه نمی‌تواند از آن‌ها استفاده کند و و فقط در مناطقی می‌شود از خودروهای آفرود، موتورهای چهار چرخ و تریل و یا کوهستان استفاده کرد که در آن منطقه طراحی ویژه‌ای برای آن‌ها صورت گرفته باشد، در غیر این صورت هرگونه تردد این وسایل نقلیه به مناطق ممنوع است.

حتی دوهای کوهستان، دوهای تفریحی و یا پیاده‌روی‌های دسته‌جمعی در بسیاری از مناطق حفاظت‌شده و پارک‌های ملی در دنیا ممنوع است، مگر با مجوز. یعنی حتی اگر شما بخواهید در طبیعت راه بروید، باید مجوزهای لازم را بگیرید و کسی حق ندارد در گروه‌های بزرگ حتی برای پیاده‌روی وارد مناطق حفاظت‌شده، مناطق طبیعی، مقاصد حیات وحش و پارک‌های ملی شود. آن‌ها اینگونه از طبیعت خود محافظت می‌کنند؛ پس آن‌چه که در گلونی گفته می‌شود و نوشته می‌شود، به هیچ وجه سختگیرانه نیست.

پایان پیام

کد خبر : 97156 ساعت خبر : 5:09 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=97156
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات