بزرگداشت حسن توفیق در تهران برگزار شد

به گزارش پایگاه خبری گلونی، آیین بزرگداشت حسن توفیق در کتابخانه ملی برگزار شد. بزرگداشت حسن توفیق، صاحب امتیاز و مدیرمسئول دوره سوم نشریه طنز توفیق در میان جمعی از همکاران قدیمی و جدید خود در حوزه کاریکاتور به انجام رسید.

کامبیز درم‌ بخش، احمد عربانی، احمد مسجدجامعی، اشرف بروجردی، هادی خانیکی، سید فرید قاسمی، غلامرضا کیانی رشید و هادی حیدری از جمله حاضران در این مراسم بودند.

سید مسعود رضوی در کتاب «تاریخ توفیق» سرگذشت طنز در مطبوعات ایران نوشته است:

زندگی نامه و سرگذشت حسن توفیق

حسن توفیق
حسن توفیق

بزرگترین برادر توفیق‌ها، متولد ۱۱ اسفند سال ۱۳۰۴ خورشیدری، دبستان دارالفنون تا اخذ دیپلم متوسطه درس خواند.

سپس به دانشگاه تهران راه یافت و در رشته حقوق قضایی فارغ التحصیل شد. مدتی کارمند وزات دارایی بود و از دوران محمد علی خان توفیق، رسما به جمع طنزپردازان توفیق پیوست.

از همان ابتدا قدرت مدیریت خود را نشان داد و پس از برکناری سردبیران چپ گرا و متمایل به حزب توده، سردبیری توفیق را برعهده گرفت.

حسن توفیق، کاریکاتوریست برجسته‌ای بود و اغلب کاریکاتورهای روی جلد توفیق، کار اوست. در این زمینه، هنرمندی صاحب سبک بوده و در دوره سوم، امتیاز توفیق به نام وی صادر شد.

مدیریت و جواز چاپخانه رنگین (توفیق) هم به نام حسن بود. وی پس از چند سال کار در وزارت دارایی، خود را بازخرید کرد و پروانه وکالت گرفت.

از آن پس، در کنار فعالیت‌های مطبوعاتی و ترسیم کاریکاتورهای توفیق، وکالت هم می‌کرد. مدتی در ایران بود و سپس راهی آمریکا شد. حسن توفیق و خانواده اش، هم اکنون مقیم آمریکا هستند.

حسن توفیق مطالب طنز هم می‌نوشت و با نام‌های مستعاری همچون «شرمسار خشن» و «میرزا قشمشم» مطالب وی منتشر می‌شد.

توفیق در بزرگداشت خود چه گفت؟

ایسنا نوشت: من حسن توفیق در «توفیق» ۱۷ ساعت در روز کار می‌کردم و گاهی شب تا صبح نیز در تحریریه می‌ماندم و به کار مشغول بودم. آن زمان نشریه را به صورت حزبی اداره می‌کردم. مرام‌نامه‌ای نوشته شده بود که هنوز هم نمونه آن را دارم. همچنین قسم‌نامه‌ای تهیه شده بود که هر کسی می‌خواست با «توفیق» همکاری کند و در مکتب «توفیق» یاد بگیرد باید طبق این قسم نامه هر چه می‌آموخت را فقط در راستای مصلحت ایران مصرف می‌کرد.

این کاریکاتوریست پیشکسوت با بیان اینکه «در دوران کار مطبوعاتی هیچ پولی از مقامات دریافت نکردم»، خاطره‌ای تعریف کرد که نخست وزیر وقت می خواست به تمام مدیران مسئول جراید هدیه‌ای نقدی بدهد، اما با وجود اینکه بسیاری با تمملق و چاپلوسی این هدیه را قبول کرده بودند و برخی هم از کم بودن آن شکایت داشتند، او از پذیرفتن این هدیه سر باز زده بود.

توفیق ضمن مرور خاطرات تحریریه «توفیق» یادآور شد: در یکی از شماره های «توفیق» نوشته بودیم با این شماره آنقدر می خندید که بند تنبانتان پاره می‌شود. به همین خاطر هم روی تمام شماره‌های نشریه یک بند تنبان ضمیمه کرده بودیم. یادم است زمانی هم کمبه خربگیران برای حزب خران تاسیس کرده بودیم و از مخاطبان خواسته بودیم در صورتی که می‌توانند خریتشان را ثابت کنند، می‌توانند عضو این حزب شوند و کارت عضویت بگیرند.

او در ادامه با بیان اینکه«من نیز با نگارش مقاله‌ای سه صفحه‌ای توضیح دادم که می‌توانم در حزب خران عضو شوم، توانستم کارت عضویت بگیرم»، کارت عضویت خود را به حاضران در مراسم نشان داد.

ویدئوی سخنان حسن توفیق در بزرگداشت خود

کلیک کنید و بقیه سخنرانی‌ها را بشنوید

کارت حزب خران
کارت حزب خران

سخنان حسن توفیق را در بزرگداشت خود بشنوید

همچنین در این مراسم از محمدرضا تهرانی، مجموعه‌دار مطبوعات طنز نیز قدردانی شد. 

محمدرضا تهرانی
محمدرضا تهرانی

عکس‌هایی از بزرگداشت حسن توفیق

گزارش ویدئویی ایرنا از بزرگداشت حسن توفیق

پایان پیام

کد خبر : 99417 ساعت خبر : 10:25 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=99417
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات