سخنرانی کامبیز درم بخش در بزرگداشت حسن توفیق

کامبیز درم بخش در این بزرگداشت گفت: بزرگداشت آقای حسن توفیق بعد از ۴۰ سال تاخیر انجام شد و خیلی زودتر باید انجام می‌شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، بزرگداشت حسن توفیق در کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

حسن توفیق بزرگ‌ترین برادر از برادران توفیق بود که دوره سوم این مجله را از اسفند ۱۳۳۶ تا تیر یا به روایت درست‌تر در اسفند ماه ۱۳۵۰منتشر کردند.

او متولد ۱۱ اسفند ۱۳۰۴ است. حسن توفیق فارغ التحصیل رشته حقوق قضایی دانشگاه تهران و وکیل دادگستری است. بسیاری از کاریکاتورهای روی جلد توفیق کار اوست.

او با اسامی «سرمشار خشن» و «میرزا قشمشم» طنز می‌نوشت.

کلیک کنید و بقیه سخنرانی‌ها را بشنوید

کامبیز درم بخش در این بزرگداشت گفت:

بزرگداشت آقای حسن توفیق بعد از ۴۰ سال تاخیر انجام شد و خیلی زودتر باید انجام می‌شد. خوشحالم که اینجا هستم.

من به عنوان یک کاریکاتوریست همیشه مدیون حسن توفیق هستم چراکه بسیار از او یاد گرفتم. او روی کارهایی که انجام می‌داد بسیار زحمت می‌کشید و من نیز این وسواس و دقت را از آقای توفیق یاد گرفتم.

ایشان گاهی دو روز روی یک کاریکاتور کار می‌‌کردند. جالب است بدانید که ایشان هنگام کار دستکش سفید می‌پوشیدند تا کاغذها کثیف نشوند. مثل جراح‌ها. حتی گونیا و خط‌کش را می‌شستند و کار را شروع می‌کردند.

من از ۱۲ سالگی توفیق را دنبال می‌کردم و آثارم از ۱۴ سالگی در مطبوعات چاپ شد و الان بیش از ۶۰ سال است که هنوز در این حرفه حضور دارم و آن را دوست دارم.

 توفیق روی کار و زندگی من تاثیر بسیاری داشت. بسیاری از کسانی که بعدا صاحب سبک و افراد بزرگی شده‌اند کارشان را از نشریه توفیق شروع کردند. من اردشیر محصص را برای اولین بار در توفیق دیدم. آقای کیومرث صابری فومنی به عنوان مترجم در توفیق بودند.

ما هفته‌ای دو بار در توفیق جلسه داشتیم که یکی مربوط به سوژه‌های روی جلد بود. وقتی سوژه برای صحفه اول تصویب می‌شد چند نفر از مردم را به تحریریه می‌آوردند تا ببینیم سوژه را می‌فهمند یا خیر.

سخنرانی کامبیز درم بخش را در بزرگداشت توفیق بشنوید:

بزرگداشت حسن توفیق

حسن توفیق
حسن توفیق

گزارش ویدئویی ایرنا از بزرگداشت حسن توفیق

پایان پیام

کد خبر : 99368 ساعت خبر : 4:46 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=99368
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات