غار سهولان دنیای عجیب و غریبی دارد

غار سهولان که در زبان کردی به معنی یخبندان است و مردم آن را کونه کوتر (لانه کبوترها) نامیده‌­اند، دومین غار آبی کشور است.

پایگاه خبری گلونی،‌ پوران رسول بهیگاهی ما آدم‌­ها برای کسب آرامش به دنبال جایی آرام و بی‌­صدا می­‌گردیم.

کنجی دلنشین، خلوتگاهی بی‌­صدا، یا رفتن به غار تنهایی خود که از دنیای بیرونت فارغت کند.

البته بازدید از یک غار زیبا و آشنا شدن با آن خالی از لطف نیست و شاید با عبور از آن آرامشی که به دنبالش هستید بیابید.

غار سهولان غاری است که دنیایی متفاوت از دنیای بیرون پیش رویتان قرار می‌­دهد. طروت و نمناکیش، سوار قایق شدن و حرکت بر روی آب و گاهی صدای آب از پارو زدن­‌های مداوم، هر لحظه به روحتان آرامش می­‌بخشد طوری که دنیای بیرون را به فراموشی می­‌سپارید.

غار آبی سهولان شهر مهاباد
غار آبی سهولان شهر مهاباد

غار سهولان

در زبان کردی به معنی یخبندان است و مردم آن را کونه کوتر (لانه کبوترها) نامیده‌­اند، دومین غار آبی کشور است که در روستای سهولان و ۴۳ کیلومتری جنوب­ شرقی شهر مهاباد میان جاده مهاباد – بوکان واقع شده است.

با اتومبیل می‌­توان تا نزدیکی غار رفت و از آن پس مسیر کوتاهی را پیاده‌­روی کرد. البته در مسیر راه در کنار جاده با تابلویی برخورد می‌­کنید که بر روی آن نوشته «جاذبه معکوس».

وقتی از آن جاده رد می­‌شوید باوجود سرازیریش، سرعت و شتاب اتومبیل کاهش می‌آبد. وقتی به ورودی غار وارد می­‌شوید با مسیری مارپیچ شکل با ۱۰۶ پله روبه رو می­‌شوید که برای رسیدن به اسکله‌ی قایق‌­ها باید ۴۵ متر به پایین بروید.

از روی پله­‌ها که به محوطه غار بنگرید محو تماشا خواهید شد و از آن پس جلیقه نجات را خواهند داد که بپوشید و ماجراجویی­‌هایتان را آغاز کنید.

چکنده سنگ یا استالاکتیت در سهولان
چکنده سنگ یا استالاکتیت در سهولان

از همان ابتدای مسیر گاه گاه متوجه بال زدن­‌هایی خواهید شد که وقتی سر بچرخانید و به دنبال صدا باشید چشمتان به کبوترهایی بر می­‌خورد که آرام و بی­‌تفاوت از حضورتان بر روی دیوارهای غار در لانه خود نشسته­‌اند و آن لحظه نام غار که به اسم کونه کوتر (لانه کبوترها) است برایتان تداعی می­‌شود، البته در گوشه کنار هم ممکن است خفاش­‌هایی ببینید، این دو تنها موجودات این غار هستند.

ورودی غار سهولان
ورودی غار سهولان

اگر با دقت نگاه کنید و قدرت تصویرسازیتان را به کار بیندازید متوجه می­‌شوید قسمت­هایی از دیوار غار قندیل­‌هایی هستند که اشکال زیبایی دارند و هنرنمایی خالق بی‌­همتا را نشان‌مان می­‌دهند.

اشکالی مانند خوشه انگور، عروس دریایی یا اختاپوس البته تابلوهایی هم برای راهنمایی و آشنایی گردشگران در قسمت­‌هایی از دیوار نصب شده مانند تابلویی که بر رویش نوشته شده «حداکثر عمق آب ۶۲ متر».

عمق آب در غار سهولان
عمق آب در غار سهولان

از گفته­‌های قایقران­‌هایی که مردم همان حوالی هستند خواهید فهمید که ارتفاع سقف غار تا سطح دریاچه آن به ۵۰ متر، طول مسیر آب به ۳۰۰ متر وعمقش به ۳۰ متر می‌رسد.

همچنین طول مسیر خشکی کشف شده نزدیک به ۲۵۰ متر است. قدمت این غار در هیچ کتاب معتبر فارسی اشاره نشده و تنها «ژاک دمورگان» جهانگرد فرانسویی در حدود صد سال پیش کروکی این غار را کشیده است، البته بنا به مطالعه غارشناسان قدمت این غار به ۷۰ میلیون سال قبل باز می­‌گردد.

دلفین در غار سهولان
دلفین در غار سهولان

کارشناسان میراث فرهنگی براین باورند که این غار در هزاره اول و دوم قبل از میلاد مورد سکونت انسان­­‌ها بوده است. اگرچه منبع موثقی دردست نیست ولی به گفته ریش سفیدان، این غار در مواقع جنگ‌­هایی که در طول تاریخ رخ داده به ویژه در زمان حمله روس‌­ها، پناهگاهی برای مردم این منطقه بوده است.

توصیه و هشدار برای سوار شدن به قایق در سهولان
توصیه و هشدار برای سوار شدن به قایق در سهولان

گوشه وکنار غار با تصاویر شگفت­‌انگیزش حرف­‌هایی برای گفتن دارد که لازم است به قدر کافی برای بازدید از آن وقت بگذارید. این غار که هم اکنون توسط شرکت تعاونی گردشگری و تفریحی غار سهولان شهرداری مهاباد اداره می­‌شود سالانه بیش از ۱۵۰ هزار توریست ایرانی و خارجی بازدید کننده دارد.

پایان پیام

کد خبر : 99330 ساعت خبر : 11:53 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=99330
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات