نصیری، رحیمیان، رشیدی و ابوطالب زیر تیغ

پایگاه خبری گلونی، محسن فراهانی: شب دوم دور دوم مسابقه‌ی خنداننده‌شو ۲ برگزار شد و در آن شب متین نصیری، وحید رحیمیان، ساره رشیدی و ابوطالب حسینی استندآپ خود را اجرا کردند.

محمدمتین نصیری

ابتدا متین نصیری از گروه اشکان خطیبی روی صحنه آمد و با تیپ یک لات استندآپش را شروع کرد. مشکل اصلی استندآپ متین نصیری بی‌دغدغه بودن کمدین بود. او انگار دغدغه‌ی مردم را ندارد. طنز می‌بایست با زبانی شیرین و البته گزنده، به معضلات و مشکلات جامعه بپردازد.

اینکه کمدین برود پیش یک لات هیکلی و او لپ کمدین را بکشد و بگوید چه‌طوری عمویی؟ خنده‌دار است؟ گیریم خنده‌دار باشد. اصلاً خود ما تا صبح از شدت خنده کبود شده بودیم، اما خب که چه؟ چه چیزی عایدمان شد؟ حرف کمدین چه بود؟ آیا استندآپ تنها و تنها برای گرفتن خنده بود؟

متین نصیری در رسیدن به این هدف هم چندان موفق نبود. احسان کرمی که هرگز قصد اجرای استندآپ نداشت و تمرینی نکرده بود، به طور بداهه و با گذاشتن سبیل مصنوعی به جای ریش و بستن دستمال به سرش، خنده‌ی بیشتری از حضار گرفت.

نکته‌ی عجیب اجرای متین نصیری، تعاریف مربی‌ها از او بود. پانته‌آ بهرام به متین گفت: تو قشنگی!

خانم بهرام، اگر قرار بود مخاطب به قشنگیِ کسی رای بدهد، بی‌شک گزینه‌های دیگری برای انتخاب داشت.

وحید رحیمیان

نفر دومی که به اجرای استندآپ پرداخت، وحید رحیمیان از گروه فرهاد آئیش بود. شاید باورتان نشود. همین که رحیمیان انگشت در دماغش نکرد ما کاملاً از او راضی هستیم. او با این کارش خدمت شگرفی به طنز و کمدی این سرزمین کرد.

رحیمیان استندآپش را با موضوع موسیقی زیرزمینی آغاز کرد. در ابتدا خنده‌های بلند و تکیِ خانم بهرام در پسِ اجرای رحیمیان بدجوری توی ذوق می‌زد. اما در ادامه رحیمیان موفق شد سالن را در دست بگیرد و بارها حضار را بخنداند. نکته‌ی مثبت اجرای رحیمیان قسمتی بود که به مشکلات اقتصادی و قطعی برق و… اشاره کرد.

هرچند این میزان بسیار ناچیز است اما در میان انبوه استندآپ‌هایی که در مورد عمه و شوهر عمه است، غنیمت بود. او در ادامه صدا و رفتار مگس را تقلید کرد که شاید به مذاق برخی مخاطبان خوش نیامده باشد. هرچند حضار داخل سالن با هربار ویز ویز کردن رحیمیان به شدت به وجد می‌آمدند. خود ما شخصاً لذت بردیم و به یاد آقای روشن‌پژوه افتادیم که در مسابقه‌ی محله یک پسر بچه را می‌آورد و از او می‌پرسید چه شیرین‌کاری بلدی؟ او هم با ذوق و شوق می‌گفت: بلدم صدای مگس دربیارم. ویز ویز ویز.

ساره رشیدی

نفر سومی که استندآپ خود را اجرا کرد، ساره رشیدی از گروه رامبد جوان بود. مربی‌ها گفتند او به درد بازیگری می‌خورد و مادر این مسابقه کلی بازیگر خوب و درجه یک کشف کردیم. خود ساره رشیدی هم هدفش بازیگری است. ببخشید پس چرا مسابقه‌ی استندآپ کمدی برگزار کردید؟ داورها و مربی‌ها که بازیگر هستند و اصول و قواعد تئاتر و سینما را به این عزیزان آموزش می‌دهند. خود بزرگواران هم که هدف‌شان بازیگر شدن است. چیزی که این وسط یتیم و تنهاست، قطعاً استندآپ کمدی است.

ساره رشیدی تلاش کرد با نشان دادن تضاد بین صبر و حوصله و آرامشِ شیرازی‌ها و تند و تیزی و چابکی شمالی‌ها، کمدی خلق کند. تا حدودی هم موفق بود اما نه به آن میزان که از مخاطب خنده بگیرد. استندآپ او شبیه به یک خاطره‌گویی شیرین و دلنشین بود. او اگر در مسابقه‌ی خاطره‌گویی شرکت می‌کرد شاید موفق‌تر ظاهر می‌شد.

نکته‌ی آخری که در مورد اجرای ساره رشیدی می‌توان به آن اشاره کرد، تعداد دفعاتی بود که او از واژه‌ی «بعد» استفاده کرد. او به طور متوسط پس از هر جمله‌اش گفت: «بعد». وقتی خاطره‌گویی جای استندآپ را بگیرد، این مشکلات هم ظاهر می‌شوند. من رفتم شمال بعد به مامانم‌اینا زنگ زدم که بیایید شمال بعد اون‌ها گفتن دو سه روز دیگه می‌آییم بعد من هرچی صبر کردم نیومدن بعد دوباره زنگ زدم…

ابوطالب حسینی

نفر آخر این شب ابوطالب حسینی بود که از گروه پانته‌آ بهرام به روی صحنه آمد. او موضوع خوبی را برای استندآپ خود انتخاب کرده بود: بی‌کاری. همان چیزی که از یک کمدین انتظار می‌رود. پرداختن به مشکلات و مسائل روز جامعه‌ی خود. ابوطالب اما از ابزار مناسبی برای شوخی ساختن استفاده نکرد. شوخی‌هایش گریزی به شوخی‌های جنسی می‌زد و همین امر باعث شد چند تکه از استندآپش حذف شود.

تسلط او به اجرای استندآپ، نسبت به افراد دیگری که در این شب به روی صحنه رفتند قوی‌تر بود. او در قسمتی از استندآپ خود به طور غیرمستقیم به تفاوت ریال و دلار و مشکلات اقتصادی اشاره کرد که این امر به همراه انتخاب موضوع خوبش، باعث می‌شود خیلی به شوخی‌های غیرمتعارفش گیر ندهیم.

او تا حدودی اجرای خوبی دارد و اگر دست از شوخی‌های جنسی بردارد آرزو می‌کنیم به مراحل بالاتر برسد. اگر هم در این مرحله حذف شد، با صدایی کلفت و ادبیاتی قدیمی به او می‌گوییم: ابوطالب! سلام ما را به اهالی ملک ری برسان.

پایان پیام

کد خبر : 97500 ساعت خبر : 4:11 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=97500
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات