هشدار اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین نسبت به آتش سوزی در مراتع

هشدار اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین نسبت به آتش سوزی در مراتع

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت با توجه به کاهش نزولات جوی، فزایش دما در فصل تابستان و خشک شدن پوشش گیاهی احتمال آتش سوزی در مراتع و جنگل‌ها بالاست.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از اداره روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین، عبدالحسین مظفری ضمن اعلام مطلب فوق اظهار داشت: سالانه بخش‌هایی از مراتع و جنگل‌ها در کشور طعمه حریق می‌شود که با فرا رسیدن فصل تابستان و افزایش دما و خشک‌شدن پوشش گیاهی این شرایط تشدید می‌شود.

مظفری تصریح کرد: این آتش‌سوزی‌ها خسارات زیادی را به محیط زیست و مردم وارد می‌کند چرا که ذخایر گیاهی و جانوری و میکروارگانیسم‌ها در این مناطق از بین می‌رود و همچنین نبود پوشش گیاهی و درختان در این مناطق باعث ایجاد سیل در هنگام بارندگی‌ها می‌شود.

هشدار اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین

ایشان در ادامه افزود: با توجه به اینکه منشأ بسیاری از این آتش‌سوزی‌ها عامل انسانی بوده، از مردم عزیز در سراسر نقاط استان درخواست می‌‌شود که حتی‌المقدور از روشن‌کردن آتش در مراتع و جنگل‌ها خودداری نمایند و توصیه‌های زیر را به کار بندند:

* به هیچ وجه در داخل جنگل‌ها و مراتع آتش روشن نکرده و در مواقع ضروری از سطوح بدون پوشش گیاهی استفاده نموده و اجاق را با سنگ محصور کنید.

* پس از اتمام استفاده از آتش از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کرده و هیچ گاه خاکسترهای اجاق را بدون اطمینان از خاموش شدن کامل (بوسیله آب یا مدفون نمودن با خاک) رها نکنند.

* در صورت استفاده از منقل و اجاق ذغالی و چوبی خاکسترهای اضافی به محیط تخلیه نشود چرا که موجب آتش‌سوزی علوفه و مواد قابل اشتعال در مراتع خواهد شد.

*از پرت کردن ته سیگار یا چوب کبریت استفاده شده در طبیعت و مکان‌های مستعد آتش سوزی جدا خودداری کنید.

* از رهاسازی مواد شیشه‌ای (نظیر انواع بطری شیشه‌ای و پلاستیکی)، خرده شیشه و اشیا مشابه در داخل مراتع و جنگل‌ها خودداری شود چرا که این اشیا همانند عدسی ذره بین عمل کرده و موجب اشتعال علوفه خشک و مواد قابل اشتعال کف جنگل‌ها و مراتع گردیده و کانون‌های آتش در مناطق ایجاد می‌نمایند.

همه جا آتش روشن نکنید

* از سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی در مزارع جدا خودداری کنید.

* از آتش و مشعل به عنوان منبع روشنایی در جنگل‌ها و مراتع بویژه در هنگام راهپیمایی‌های شبانه استفاده نکنید.

* از بازی کودکان با آتش بویژه در مناطق جنگلی و مرتعی جلوگیری کنید.

* از حرکات نمایشی و تفریحی بوسیله آتش در مناطق جنگلی و مرتعی خودداری شود.

* از تیراندازی هوایی و یا باهدف مشخص در مناطق جنگلی و مرتعی خودداری کنید.

* هنگامی که موتور خودرو داغ است(پس از طی مسافت‌های طولانی) از توقف در مناطق مستعد آتش‌سوزی پرهیز کرده و پس از اطمینان از خنک شدن موتور اتومبیل در محلی عاری از پوشش گیاهی آن را به محل کمپ خود انتقال دهید.

اطلاع دهید

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین در پایان از شهروندان عزیز درخواست کرد در صورت مشاهده آتش سوزی در مراتع و جنگل‌ها مراتب را به سامانه ۱۵۰۴ و ۱۵۴۰ اطلاع دهند تا در در کوتاه‌ترین زمان ممکن مامورین یگان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی و اکیپ‌های اطفاء حریق به محل اعزام و از ادامه آتش‌سوزی و بروز خسارت زیست‌محیطی ممانعت کنند.

پایان پیام

کد خبر : 97361 ساعت خبر : 10:26 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=97361
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات