شهر همدان باید خودش را به جهان اثبات کند

پایگاه خبری گلونی، نوشین ضیایی: این بار قرعه به نام شهر همدان افتاد، تاس‌ها جفت شش برای همدان رو شدند.

در دومین اجلاس مجمع گفتگوی کشورهای آسیایی (acd) که در شهر سیم ریپ کشور کامبوج برگزار شد شهر همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا پیشنهاد و به تایید اعضاء رسید.

این پیشنهاد به خواست مدیران استانی و با توجه به ظرفیت بالای گردشگری استان همدان و قابلیت های آن، در مجمع ACD ارائه گردید.

سازمان گفتگوی همکاریهای آسیایی ACD یک سازمان دولتی بین المللی پایه گذاری شده در ۱۸ ژوئن ۲۰۰۲ است.

اهداف اصلی این سازمان توسعه همکاری‌های بین‌المللی در قاره آسیا و ادغام سازمان‌هایی از قبیل: اتحادیه اقتصادی اوراسیا، شورای همکاری کشورهای عرب خلیج فارس، انجمن ملل آسیای جنوب شرقی و اتحادیه همکاری های منطقه ای جنوب آسیا بوده‌ است.

به همین واسطه شهر همدان در سال ۲۰۱۸ پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی است و میزبان نشست سران گردشگری کشورهای عضو گفتگوی آسیایی است.

شهر همدان ۲۰۱۸

اکنون تا چه حد این شهر از این موقعیت برای افزایش اقتصاد و جذب گردشگر استفاده کند بستگی به برنامه‌ریزی مسیولین دارد.

ایده اصلی تأسیس یک اتحادیه آسیایی – گفتگوی همکاری‌های آسیایی نخستین بار توسط نخست وزیر تایلند ارائه شد. در حال حاضر ۳۴ کشور عضو این مجمع هستند.

پوستری که رونمایی شد چشم‌ها را چنان خیره بر خود نگاه داشت که نه تنها در نگاه اول پلک نمی‌زدی که در اعماقش تاریخ مکتوب نگارگری و زیبایی شناسی و باستان شناسی و مردم شناسی و…تو را در خود غوطه‌ور می‌ساخت.

استفاده از قاب طلایی که المان‌ها را در خود جای داده و تناسب طلایی را که بیان کننده‌ نسبت بخش بزرگتر به بخش کوچکتر، برابر با نسبت کل به بخش بزرگتر است را در دو قاب به وضوح نشان می‌دهد.

پایتخت گردشگری آسیا

همدان ۲۰۱۸
همدان ۲۰۱۸

تلفیق هندسه و هنر در کنار هم. می‌توان این را نیز دریافت که چون در قدیم متون کلاسیک که در کادرهای قهوه ای –طلایی نمایان می‌شدند، جلوه‌ای بیشتر به خود می‌گرفتند و مهمتر تلقی می‌شدند اینک تصاویر در کادرهای طلایی دلربایی می‌کنند.

استفاده از رنگ سبزآبی که در تمام مناره‌ها به کار می‌رود و در سمبل‌های زیباشناختی ایران اسلامی کاربرد دارد، در این پوستر به وضوح نشان داده‌شده‌است. استفاده از تمام رنگ‌ها، نشان از عدم نژادپرستی و پذیرا بودن تمام فرهنگ‌هاست.

چیزی که پوستر را خاص جلوه می‌دهد استفاده از نمادها و نشانه‌هاست.

تصویر (میش مرغ) که در پایین صفحه است، گونه اصیل در حال انقراضی است که تعداد معدودی از آن تنها در همدان سکونت دارد و برای بحث حمایتی از این گونه به عنوان نماد فدراسیون بدمینتون مورد استفاده قرار گرفته شده است.

تصویر عقاب طلایی که مانند میش مرغ گونه‌ای روبه انقراض است.

“قوچ ارمنی”که بر بالای کتیبه به تصویر کشیده شده‌است یادآور ورود فرهنگ و تمدن از زمان مادها تا به امروز در این شهر است و اشاره به شهر جهانی سفال لاله‌جین.

حال باید دید مردمانش با این تمدن کهن و فرهنگ های مختلف و میراث ارزشمند، با هنرهای سنتی استان مانند سفال، منبت، سراجی، مروار بافی، موتابی و بسیاری دیگر از رشته‌های صنایع دستی و هنری، با آثار تاریخی قدیمی در کنار باباطاهر و شیخ الرییس و گنج نامه، در دنیای زیرزمین و غار بی‌نظیر علیصدر، چگونه شهرشان را به جهانیان اثبات خواهندکرد.

پایان پیام

کد خبر : 100852 ساعت خبر : 11:48 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=100852
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات