شبکه من و تو یک رسانه میلی است

شبکه من و تو در گفتگو با فردی که خود را کارشناس اقتصادی معرفی کرد، مردم ایران را به احتکار کالا و گران‌فروشی دعوت کرد.

پایگاه خبری گلونی؛ محسن فراهانی: یک کارشناس اقتصادی در شبکه ماهواره‌ای من‌وتو مردم ایران را به احتکار و گران‌فروشی کالا توصیه کرد.

این خبر برای ما خیلی خبر عجیبی نبود؛ اما گویا برخی با دیدن و شنیدن صحبت‌های این کارشناس اقتصادی تعجب کردند. ما در یادداشت زیر دلیل عدم تعجب خود را نوشته‌ایم.

رسانه‌ها در سراسر دنیا اهداف و دستورالعمل‌هایی دارند. تقریباً هیچ رسانه‌‌ی بزرگی در دنیا نمی‌تواند ادعا کند که رسانه‌ای بی‌طرف و مستقل است.

به جرات می‌توان گفت رسانه‌های بزرگ رسانه‌هایی میلی هستند.

بسیاری از ما در شبکه‌های اجتماعی صفحه و اکانتی برای خود داریم. صفحه‌ای که برای انتشار مطالب و به‌روزرسانی آن هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنیم.

آیا ما حاضریم در آن رسانه‌‌ی کوچک و رایگان خود، حرفی بر خلاف میل خودمان بزنیم؟ آیا بر خلاف منافع خود مطلبی منتشر می‌کنیم؟

چه چیز را باور کنیم؟

پس چه‌گونه می‌توان باور کرد رسانه‌ای که میلیون‌ها دلار در سال هزینه می‌کند، بی‌طرف و مستقل باشد؟

مگر می‌شود دنبال هدف مورد نظرش نباشد؟ مگر می‌شود میلی عمل نکند؟

پس چرا ما یک رسانه‌ای خاص را میلی می‌نامیم ولی چهارچشمی به برخی رسانه‌ها زل می‌زنیم و دهان‌مان را از تعجب باز می‌کنیم؟

شبکه من و تو هم که تکلیفش مشخص است. در حال حاضر برای ما خیلی مهم نیست که این شبکه از کجا بودجه می‌گیرد.

همین که از ایران و مردمش بودجه نمی‌گیرد، تکلیف من‌وتو و ما مشخص است. هرچه قدر هم این شبکه از اعلام منبع مالی خود طفره برود برای ما مهم نیست.

چون بالاخره این بودجه از جایی به غیر از ایران تامین می‌شود. اصلاً یک درخت گلابی این بودجه را پرداخت می‌کند. مهم این است که در قبال این هزینه بی‌شک دنبال رسیدن به یک هدف است. هدف آن درخت گلابی چیست؟

شبکه من و تو یک رسانه میلی است

در سواد رسانه‌ای برای مطمئن شدن از صداقت یک خبر و با فریب نخوردن با یک خبر، همیشه چند سوال پرسیده می‌شود:

خبر توسط چه رسانه‌ای منتشر شده است؟

آن رسانه متعلق به کدام طرز تفکر است؟

هدف رسانه از انتشار آن خبر چیست؟

انتشار آن خبر چه سودی برای آن رسانه دارد؟

چه کسی ضرر می‌کند؟

حالا شاید بگویید ما با خبرهای این شبکه کاری نداریم و برنامه‌های تفریحی‌ من‌وتو را دنبال می‌کنیم. قبول. اما شما می‌باید به غیر از سوال‌های بالا، سوال‌های زیر را نیز از خود بپرسید.

تولید و پخش انواع برنامه‌های مفرح و سرگرم‌کننده چه سودی برای آن درخت گلابی دارد؟ آیا آن درخت گلابی در سال میلیون‌ها دلار برای رضای خدا هزینه می‌کند؟

چه‌طور این شبکه می‌تواند برنامه‌های تفریحی قوی و پرطرفداری بسازد ولی از آوردن یک کارشناس اقتصادی معمولی هم عاجز است؟

کارشناسی که مردم را به احتکار کالا و گران فروختن آن کالا به هم‌وطنان خود توصیه می‌کند. با تحلیلی که حتا کودن‌های احمق هم سال‌هاست چنین نظرهایی نمی‌دهند.

پایان پیام

کد خبر : 101960 ساعت خبر : 10:08 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=101960
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات