چرا ماریجوانا در کانادا آزاد شد؟

بخشی از درآمد فروش ماریجوانا در کانادا خرج تبلیغات می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، علی حجوانی در رشته توئیتی به بررسی قانونی شدن فروش ماری جوانا در کانادا پرداخت. دو روز پیش مجلس کانادا مصرف ماریجوانا در این کشور را آزاد کرد و کانادا عملاً دومین کشور جهان پس از آمریکا شد که مصرف این ماده مخدر در آن آزاد شده است.

علی حجوانی نوشت: «این خبر قانونی‌شدن ماریجوانا در کانادا خیلی تو فضای فارسی بسامد داشته و آدم از اشتباهاتی که ممکنه به وجود بیاد نگران می‌شه. مثلا اینکه فکر کنیم کانادا (نظام سلامت و قانون‌گذاری و …) با این قضیه مشکلی ندارن و به نظرشون این ماده، بی‌خطره. در حالی که مساله چیز دیگه است.

آمارها نشون می‌ده درصدی از مردم کانادا، ماری‌جوانا مصرف می‌کنن و این قانونی‌شدن در واقع پاسخی به این واقعیته. یعنی به جای ممنوع کردن، همه چیز رو دولتی و شفاف کردن. حالا چرا؟

دلیلش اینه که هر چیز قاچاقی، مافیا درست می‌کنه، پولشویی داره، جنایت رو افزایش می‌ده و عموم مردم از این مبادلات سودی نمی‌برن (قاچاقچی مالیات نمی‌ده).

مشکل بعدی هم نظارت بر سلامت محصوله. مصرف وید سالم از ویدی که معلوم نیست کی درست کرده، امن‌تره.»

بخشی از درآمد فروش ماریجوانا در کانادا خرج تبلیغات می‌شود

علی حجوانی در چند توئیت دیگر نوشت: «دولت بخشی از درآمد این کار رو به تبلیغ نکشیدن وید اختصاص می‌ده، قوانین رانندگی در شرایط های بودن رو سخت‌تر کرده و مجازات سنگینی برای فروش به نوجوانان وضع کرده. اسمش آزادیه ولی در عمل یک محدودیت کنترل شده است.

اگه کسی گفت بکشیم چون کاناداییا اوکی هستن و می‌کشن، تصور غلطیه. این ماده خطرناکه و ممکنه اثرات مادام‌العمر داشته باشه. کانادا حتی به مصرف‌کننده هروئین و دراگ هم مواد مجانی می‌ده که قاچاق نشه.

مافیا و جنایت و … بخشی از دلیلشه. معتاد بودن هم غیرقانونی نیست. کسی که به هر ماده‌ای معتاده، هفتگی می‌ره داروخونه و بهش داروی مخدرش رو می‌دن. اینکه ضرر وید چه قدره، بحث پزشکیه و انقدر مطلق نمی‌شه ارزیابیش کرد. برای عده‌ای، ممکنه بسیار خطرناک باشه.»

تاریخچه ماریجوانا در کانادا

استفاده از ماریجوانا از سال ۱۹۲۳ در کانادا ممنوع شد اما استفاده پزشکی از آن در سال ۲۰۰۱ آزاد شد.

بر اساس قانونی که مجلس کانادا تصویب کرد، افراد بالغ در این کشور از امروز می‌توانند از روغن، دانه، گیاه و گیاه خشک‌شده ماریجوانا استفاده کرده و آنها را از فروشگاه‌های مخصوص خریداری کنند.

مردم کانادا همچنین اجازه یافتند تا معادل ۳۰ گرم از این ماده مخدر را به‌راحتی حمل کنند.

از طرفی فروش غذاهای محتوی ماریجوانا نیز از حدود یک سال آینده در سراسر کانادا مجاز خواهند بود؛ چراکه هم‌اکنون شرایط عرضه آنها وجود ندارد.

در عین حال فروش ماریجوانا به افراد غیربالغ تا ۱۴ سال زندان خواهد داشت. آزاد شدن مصرف ماریجوانا در کانادا یکی از وعده‌های انتخاباتی جاستین ترودو نخست‌وزیر این کشور در سال ۲۰۱۵ بود.

پایان پیام

کد خبر : 103858 ساعت خبر : 11:58 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=103858
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات