کلاه گیس در سینمای ایران

کلاه گیس در سینمای ایران

پایگاه خبری گلونی، آرشین ساکی: بر اساس آن‌چه از اخبار برمی‌آید بالاخره پرونده اکران فیلم «کاناپه» مختومه و این اثر غیرقابل‌نمایش تشخیص داده شده است.

دلیل این غیر قابل نمایش بودن هم استفاده شخصیت‌های قصه از کلاه گیس است.

نه این‌که فکر کنید خدای نکرده پای کمپینی در میان است. خیر. گویا شخصیت‌های زن در خانه و جلوی محارم‌شان از کلاه گیس به جای روسری استفاده کرده‌اند.

چیزی که به لحاظ شرعی و عرفی هیچ مشکل اخلاقی ندارد.

ایراد گرفتن به بعضی موضوعات شان و منزلت اصل را زیر سوال می‌برد.

کلاه گیس که دیگر اسمش با خودش است، مصنوعی است. پس فکر نکنم یک دسته موی مصنوعی خدای نکرده باعث بالا و پایین رفتن سطح عقیده مردم شود.

علاوه بر آن با توجه به این‌که در فیلم‌های دیگری پیش از این فیلم شخصیت‌های زن از کلاه گیس استفاده کرده‌اند، عوامل مجموعه از کجا می‌دانسته‌اند که در این مورد خاص با آن‌ها برخورد شده و فیلم غیر قابل نمایش خوانده می‌شود.

کلاه گیس در سینمای ایران

“فیلم سینمایی” مخاطب خاص خودش را دارد، مخاطبی که بلیت سینما تهیه می‌کند، در صف می‌ایستد و بعد به تماشای فیلم مورد علاقه‌اش می‌نشیند.

در شبکه‌های ملی و سراسری صدا و سیما پخش نمی‌شود. پس چرا در سریال یوسف پیامبر که مخاطب اتفاقا عام هم داشت شخصیت‌های زن از کلاه گیس استفاده کرده بودند و مشکلی پیش نیامد؟

خب اگر قانون است نمی‌شود یک روز باشد و یک روز نه. نمی‌شود برای بعضی فیلم‌ها و سریال‌های سفارشی منکرش شد و برای برخی دیگر اعمالش کرد. این نوعی فشار آوردن است.

برای ساخت هر فیلم سینمایی هزینه‌های گزاف صرف می‌شود. اگر ضرر مالی را فاکتور بگیریم آسیب فرهنگی که این برخوردهای کورکورانه به اجتماع می‌زنند گاه بسیار عمیق و غیر قابل جبران خواهد بود.

کاش کمی بیش‌تر دل‌مان برای فرهنگ‌مان بتپد.

بدتر از این آسیب‌های فرهنگی هم دردی است که بر دل عوامل فیلم می‌ماند، این‌که هیچ‌کسی نیست توضیح درست و حسابی برای توقیف فیلم بیاورد و یا حداقل دلیل قابل باوری تا بشود دل را خوش کرد به آن.

پایان پیام

کد خبر : 104076 ساعت خبر : 10:19 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=104076
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات