استان سمنان و پلنگ ایرانی

به گزارش پایگاه خبری گلونی، استان سمنان یکی از بهترین و گسترده‌ترین زیستگاه‌های پلنگ ایرانی است.

در طول سالیان گذشته دوربین‌های تله‌ای، دوربین‌های راهداری و تلاش محیط‌بانان، حضور این گونه جانوری در استان سمنان را ثابت کرده است. یعنی نه فقط دوربین‌های تله‌ای سازمان محیط زیست، که دوربین‌های راهداری نیز رفت و آمد این گونه ارزشمند حیات وحش ایران را از جاده‌های این استان ثبت کرده است.

آرامش عجیب این گونه‌های ارزشمند جانوری در مواجه با محیط‌بانان و عکاس طبیعت است که بدون هیچگونه ترس و اضطرابی به نظاره آنان نشسته‌اند و این مهم نیز نشان‌دهنده امنیت بالای منطقه است که موجبات حفظ آرامش حیواناتی نظیر پلنگ ایرانی را فراهم آورده است.

فهرست سرخ

فیلمبرداری از پلنگ در طبیعت به خاطر تراکم پایین و رفتار مخفی‌کارانه این جانور بسیار دشوار بوده است و مطابق آخرین ارزیابی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت در سال ۲۰۰۸، پلنگ در فهرست سرخ و به عنوان گونه در خطر انقراض قرار دارد.

کاهش طعمه به دلیل شکار غیرمجاز، تغییر زیستگاه‌ها به دلیل فعالیت‌های جاده‌سازی و معادن، آتش‌سوزی، چرای دام‌های اهلی و شکار این گونه توسط شکارچیان به خاطر پوست آن، یکی از عوامل در معرض خطر انقراض قرار گرفتنش است.

پارک ملی صیدوا در استان سمنان

حالا یک ویدئوی ارزشمند دیگر از پارک ملی صیدوا در استان سمنان منتشر شده است؛ ویدئویی که سه قلاده پلنگ را نشان می‌دهد که به آرامی در طبیعت حضور دارند و زندگی می‌کنند.

شاید بسیاری از مردم، استان سمنان را با این ویژگی‌های طبیعی نشناسند، اما استان سمنان سهمی از جنگل‌های هیرکانی دارد و منطقه شمالی آن یکی از بهترین زیستگاه‌ها برای پلنگ و خرس ایرانی و انواع دیگر حیات وحش است. پلنگ‌ها در پارک ملی صیدوا و منطقه پرور به راحتی زندگی می‌کنند، بالغ می‌شوند و تولید مثل می‌کنند.

این روزها از استان سمنان خبرهای خوشی درباره محیط زیست می‌رسد و امیدواریم این خبرها ادامه‌دار باشد.

پایان پیام

کد خبر : 106466 ساعت خبر : 6:26 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=106466
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات