استن لی خالق مرد عنکبوتی درگذشت

استن لی خالق مرد عنکبوتی و ابرقهرمان‌های سینما درگذشت.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، استن لی خالق مرد عنکبوتی و ابرقهرمان‌هایی چون «مرد آهنی»، «چهار شگفت‌انگیز»، «مردان ایکس» در سن ۹۵ سالگی درگذشت.

استنلی مارتین لیبر در سال ۱۹۲۲ به دنیا آمد و کودکی را در دوران رکورد بزرگ اقتصادی گذراند. او خیلی زود و از ۱۷ سالگی به دنیای نویسندگی داستان‌های مصور روی آورد.

استن‌لی زمانی که از دبیرستان فارغ‌التحصیل شد، شروع به کار کرد. به گفته‌ خودش، او در زمان کودکی به عنوان پادوی دفتر خدمت کرده، روزنامه فروخته، پیک رستوران بوده و حتی در کارخانه‌ خیاطی شلوار نیز فعالیت داشته است.

پس از مدتی کارهای پاره‌وقت و کارگری، استن لی ۱۷ ساله توسط عمویش به مجله‌ پالپ معرفی شد.

در همان زمان بود که استنلی لیبری که همچنان پادویی می‌کرد تصمیم گرفت که با مخفف کردن اسمش به استن لی، شروع به نوشتن و ایده‌پردازی در داستان‌های تایملی کامیکس کند؛ و اینگونه شد که او تبدیل به یکی از ویراستارهای پایه ثابت این شرکت و به سرپرستی مارتین گودمن، مبدل شد.

او در سال ۱۹۴۲ به ارتش آمریکا پیوست و در ستاد پیام‌رسانی خدمت کرد. و سپس به بخش آموزش فیلم منتقل شد و روی کتابچه‌های آموزشی و دفترهای کاریکاتور کار کرد.

در همان زمان بود که به او لقب نمایشنامه‌نویس ارتش را دادند.

استن لی در ارتش
استن لی در ارتش

بعد از جنگ او با نوشتن داستان‌های عاشقانه، ترسناک، ماجرایی و هر ژانر دیگری که به ذهنتان می‌رسد، سعی می‌کرد تا مخاطبان را به شرکت که به اطلس کامیکس تغییر نام داده بود، جذب کند.

سال ۱۹۵۰ بود که سری جدید کامیک‌های فلش و لیگ عدالت از دی‌سی توانستند به محبوبیت زیادی برسند.

گودمن نیز بلافاصله به استنلی لیبر دستور داد تا گروهی از ابرقهرمانان بسازد و آن‌ها را در کنار یکدیگر جمع کند.

و اینگونه شد که استنلی مارتین لیبر دست به ابداعی جدید در دنیای کامیک‌بوک زد.

او برای اولین بار، سعی کرد که وجهه‌ انسانی ابرقهرمانان را به نمایش بگذارد.

ابرقهرمانان لی درگیر احساسات عاطفی می‌شدند، عاشق می‌شدند و شکست عشقی می‌خوردند، کار می‌کردند، اجاره خانه می‌دادند و در کل، زنده بودند.

و او گروهی از ابرقهرمانان، به نام چهار شگفت‌انگیز را خلق کرد. این گروه به سرعت توانست به محبوبیت بسیار بالایی دست پیدا کند و نام لی و اطلس کامیکس (مارول) را در میان طرفداران شناخته شده‌تر کرد.

نتیجه‌ فعالیت‌های او و طراحی‌های جک کربی و استیو دیتکو به خلق ابرقهرمانانی نظیر ثور، دکتر استرنج، مرد آهنی، مردان اکس، هالک، دردویل و در آخر، موفق‌ترین و برترین کاراکتر کامیک‌بوک‌های مارول یعنی مرد عنکبوتی انجامید.

استن لی خالق ابرقهرمان‌ها
استن لی خالق ابرقهرمان‌ها

استن لی که به گودمن قول یک تیم حرفه‌ای از ابرقهرمانان را داده بود، با مشارکت کربی به گروه انتقام جویان رسید و توانست ره ۱۰۰ ساله را یک شبه طی کند.

از آن زمان بود کهسود وحشتناکی به سمت مارول سرازیر شد و استن لی را برای همیشه در دنیای هنر ماندگار کرد.

دختر استن لی در بیانیه‌ای که پس از مرگ او منتشر شد، اعلام کرد: «او احساس وظیفه می‌کرد که به خلق کردن ادامه دهد. زندگی را دوست داشت و عاشق کارش بود. ما و هوادارنش نیز او را عاشقانه دوست داشتیم. جای او همیشه خالی خواهد ماند.»

یادش گرامی.

پایان پیام

کد خبر : 106051 ساعت خبر : 3:01 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=106051
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات