شاعران گیلکی سرای لاهیجان

شاعران گیلکی سرای لاهیجان

به گزارش پایگاه خبری گلونی: شاعران گیلکی سرای لاهیجان بسیارند. در این جا به معرفی تعدادی از این هنرمندان شاعر می پردازیم.

شاعران گیلکی سرای لاهیجان

محمد امین‌ لاهیجی‌

محمدامین‌ لاهیجی‌ (م‌.راما) شاعر انقلابی‌، مترجم‌ و نویسنده‌ گیلانی‌ به‌ سال‌ ۱۳۲۶ خورشیدی‌ در شهر لاهیجان‌ تولد یافت‌.

م‌. راما در سال‌ ۱۳۵۰ . خ‌ هم‌ زمان‌ با دریافت‌ مهندسی‌ کشاورزی‌ از دانشگاه‌ تبریز دستگیر شد و به‌ مدت‌ ۷ سال‌ تا زمان‌ پیروزی‌انقلاب‌ در زندان‌ رژیم‌ شاه‌ به‌سر برد.

پس‌ از آزادی‌ از زندان‌ به‌ فعالیت‌ هنری‌ خود افزود تا این‌که‌ در ۳۰ مرداد ۱۳۶۴ .خ‌ در دریای‌ خزرغرق‌ شد. وی‌ به‌ فارسی‌ و گیلکی‌ شعر می‌سرود و در کار ترجمه‌ پرتلاش‌ بود.

شعر فارسی‌ او ویژگی‌ دوران‌ انقلاب‌ را داشت‌ و در تمام‌ایران‌ خواهان‌ داشت‌ و اشعار گیلکی‌ او در اوزان‌ نو، سرودِ نسل‌ جوان‌ بود.

محمد شعبانی‌

محمد شعبانی‌ ششکلی‌ (حامد) در هفتم‌ آذر ماه‌ سال‌ ۱۳۲۸ خورشیدی‌ در روستای‌ ششکل‌ جیرِسو از توابع‌ لاهیجان‌ تولد یافت‌.

تحصیلات‌ خود را پس‌ از اخذ دیپلم‌ در رشته‌ زبان‌ و ادبیات‌ فارسی‌ دانشگاه‌ آذرآبادگان‌ ادامه‌ داد و به‌ اخذ لیسانس‌ نائل‌ گردید.

شعبانی‌دبیر ادبیات‌ مدارس‌ لاهیجان‌، متأهل‌، داری‌ همسر و سه‌ فرزند و ساکن‌ لاهیجان‌ است‌ او به‌ فارسی‌ و گیلکی‌ شعر می‌سراید.

محمد شمس‌ معطّر

یکی از شاعران گیلکی سرای لاهیجان محمد شمس‌ معطراست. وی به‌ سال‌ ۱۳۲۰ خورشیدی‌ در شهر لاهیجان‌ دیده‌ به‌ جهان‌ گشود.

او تحصیلات‌ خود را تا اخذ دیپلم‌ ادامه‌ دادو به‌ استخدام‌ اداره‌ پست‌ لاهیجان‌ درآمد.

او متأهل‌، دارای‌ همسر و فرزند و ساکن‌ لاهیجان‌ است‌. شمس‌ معطر به‌ فارسی‌ و گیلکی‌ شعرمی‌سراید. منظومه‌ «حاجی‌گول‌» از سروده‌های‌ او به‌ صورت‌ نوار تکثیر شده‌ است‌.

علی‌ صبوری‌

علی‌ صبوری‌ لاهیجی‌ به‌ سال‌ ۱۳۲۹ خورشیدی‌ در کوچکده‌ لاهیجان‌ تولد یافت‌. صبوری‌ تحصیلات‌ خود را پس‌ از اخذ دیپلم‌ریاضی‌ در رشته‌ روان‌شناسی‌ ادامه‌ داد.

او به‌ فارسی‌ و گیلکی‌ در دو قالب‌ نو و کلاسیک‌ شعر می‌سراید. آثار چاپ‌ شده‌ او عبارتند از:منظومه‌ بابک‌ حماسه‌ ملی‌ (۱۳۵۵) ـ دفتر شعر مسلخ‌ (۱۳۵۷) با امضاء علی‌ شمالیان‌.

غلامرضا رحمدل شرفشادهی

غلامرضا رحمدل به سال ۱۳۳۰ خورشیدی در روستای شرفشاده لاهیجان متولد شد.

وی تحصیلات ابتدایی را در روستای زادگاه خود و تحصیلات متوسطه را در دبیرستان مهدویه لنگرود به پایان رساند.

در مرداد سال ۱۳۵۷ از دانشگاه تربیت معلم لیسانس زبان و ادبیات فارسی دریافت کرد.

رحمدل تحصیلات خود را در رشته زبان و ادبیات در دانشگاه تهران ادامه دارد و در مرداد ۱۳۶۴ کارشناسی ارشد و در سال ۱۳۷۱ از دانشگاه تربیت مدرس دکترای ادبیات فارسی دریافت کرد.

دکتر رحمدل به زبان گیلکی و فارسی شعر سروده است. از دکتر رحمدل آثار ذیل تاکنون به چاپ رسیده:

از زمزمه تا فریاد (مجموعه شعر) ـ گزیده ادبیات معاصر (مجموعه شعر) ـ دیدگاههای حکومتی سعدی ـ عروض ـ مجموعه مقالات گیلان شناسی و (مقالات اولین سمینار فرهنگ و ادبیات گیلان)

رجزهای یورشی در کلام حماسه آفرینان کربلا ـ تذکره شهدای کربلا (۱ و ۲) ـ امام علی (ع) و نقد عملکرد مدیران و ارائه بیش از ۱۵ مقاله در کنگره‌های سراسری و بین‌المللی … از آثار دکتر رحمدل است.

پایان پیام

کد خبر : 104772 ساعت خبر : 7:10 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=104772
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات