مسابقه برنده باش با شعر جعلی از سهراب و پرسش غلط

مسابقه برنده باش با شعر جعلی از سهراب و پرسش غلط

پایگاه خبری گلونی، سمیه باقری حسن‌کیاده:  یادم هست که سال اول دبیرستان معلم ادبیاتی داشتم که برای هر ورق بیشتر مطالعه به شاگردان‌اش نمره جایزه می‌داد.

همین شد که صدای پای آب سهراب سپهری را همان سال از بر شدم.

همین شد که در کلاس تشویق می‌شدم و در مدرسه به جرم حمل هشت کتاب سهراب تنبیه؛ تناقض را دارید!

اما یک چیز را برای همه عمر آموختم؛ کتاب‌خوانی. و چیزهایی برای همیشه ملکه ذهنم شد؛ ادبیات سهراب، بیان سهراب و واژه‌های سهراب.

برای همین وقتی یک دقیقه از یک مسابقه با اجرای گلزار را دیدم و شعری که از سهراب خوانده بود را شنیدم، کاملا مطمئن بودم که این شعر از هر که هست از شاعر دانه‌های انار نیست.

آن‌قدر در تابلوها و نوشته‌های کوچه و بازار غلط‌های املایی دیده‌ایم که غلط‌های‌مان را درست می‌پنداریم و درست‌های‌مان را غلط؛ مثل دروغ‌هایی که راست می‌دانیم و راست‌هایی که… اصلا نداریم انگار!

مسابقه برنده باش با شعر جعلی از سهراب و پرسش غلط

و این فاجعه امروز جامعه ماست. جامعه‌ای که نه تنها کتاب نمی‌خواند که روزنامه و مجله را هم بوسیده است و به گوشه‌ای انداخته است تا عید به عید گرد و غبار شیشه‌ها را با آن‌ها پاک کند.

زهی سعادت برای شیشه‌های خانه‌های‌مان که با چهار خط نوشته پاک می‌شوند و شفاف. ما کاری که با آگاهی‌مان نمی‌کنیم با شیشه‌های شهرمان خوب می‌کنیم.

فاجعه وقتی عمیق‌تر می‌شود که در بزرگ‌ترین و عمومی‌ترین رسانه یک کشور شعر جعلی از شاعری معروف خوانده می‌شود و فِراق، فَراق تلفظ می‌شود و بدتر آن‌که معنای دوری و جدایی هم دیگر مترادف هم دانسته نمی‌‌شوند.

حالا گیرم مجری و نویسنده این برنامه کتاب‌نخوان.

مجری‌گری و نویسندگی برای آن‌ها در این برنامه یک شغل است که برای‌اش حقوق می‌گیرند. آیا برای کسب روزی حلال دو خط مطالعه و کمی جستجو در اینترنت خیلی دشوار است؟

یادمان باشد آن‌ها که عمرشان را به رایگان گذاشتند تا لغت‌نامه‌ها را حرف به حرف و واو به واو بنگارند، بر گردن ما دینی دارند.

کاش کمی مطالعه، کاش کمی احساس مسئولیت و کاش کمی ایمان به حق‌الناس!

پایان پیام

کد خبر : 105118 ساعت خبر : 10:34 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=105118
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

چقدر زشت