وجه تسمیه آستارا و تاریخ این شهر

به گزارش پایگاه خبری گلونی: در کتاب وجه تسمیه شهرهای ایران، (نشر میعاد) پژوهش و نگارش: حسین توکلی مقدم آمده است: در گذشته در این ناحیه تپه‌های شنی، برکه‌ها، مرداب‌ها و نیزارهایی وجود داشته که راه رفتن در آن‌ها مستلزم احتیاط بوده و وجه تسمیه آستارا احتمالا همین است.

شهر آستارا واقع در ۴۸ و ۵۱ طول شرقی و ۳۸ و ۲۶ عرض شمالی

در ۱۹۰ کیلومتری شمال غربی رشت (مرکز استان گیلان)

با آب و هوای گرم و مرطوب و حدود ۲۷۱۹۴ نفر جمعیت.

مقبره‌ای که آن را متعلق به یکی از فرزندان امام موسی کاظم(ع) می‌دانند، مهمترین اثر باستانی شهر است.

وجه تسمیه آستارا

نگارش‌های مختلف نام «آستارا» در منابع قدیم و جدید:

«اِصطاراب» Estarab

«اِصطراب» Estarab

«استاره» Estareh

«آستارا» Astara

وجه تسمیه آستارا در منابع تاریخی

در کتاب‌های تاریخی و جغرافیایی از وجه تسمیه آستارا، ذکری به میان نیامده است، اما آن‌چه در میان مردم حل مشهور است، این است که در گذشته در این ناحیه تپه‌های شنی، برکه‌ها، مرداب‌ها و نیزارهایی وجود داشته که راه رفتن در آن‌ها مستلزم احتیاط بوده و به همین سبب مردم به یکدیگر می‌گفته‌اند آهسته رو یا آهسته رو که بر اثر مرور زمان «آستارا» تلفظ و نامیده شده است.

همچنین احتمال دارد، «آستارا» تغییر شکل از کلمه «ایستاره»، «ایشتارا»، «عشروت» که مربوط به عهد میتراپرستی (دوره اشکانیان) و پرستش ستاره مشتری است، باشد.

از سوی دیگر می‌توان احتمال داد که «آستارا» مرکب از دو کلمه «آهسته» و «رود» باشد و «رود» صورت دیگر «رش» در تفرش و «ریز» در تبریز است که ریشه این واژه در زبان‌های آریایی نیز «Ri» است و در زبان لاتین Revus، در یونانی Rhu و در سانسکریت RU است به معنی رود و جریان. واژه‌های Rhino و River انگلیسی و Rhein (راین) آلمانی از واژه Rhenos لاتین گرفته شده و Renos سلتی به معنی رود است و Rhone که نام رود بزرگی است، به نوشته زئوس، رود تند معنی می‌دهد. Reka روسی «ریو» اسپانیای (ریودوژانیرو) همه از ریشه «Ri» و به همین معنی است.

ریشه Raek اوستایی و Recs فارسی میانه زرتشتی و Rez فارسی میانه تورفانی و Ri آذری و Ru و Ro قزوینی و گیلکی همه به معنی رود بوده و با این واژه‌ها، هم‌ریشه است.

پایان پیام

کد خبر : 106468 ساعت خبر : 6:33 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=106468
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات