وجه تسمیه شهر ازنا و تاریخ این شهر

وجه تسمیه شهر ازنا و تاریخ این شهر

به گزارش پایگاه خبری گلونی: در کتاب وجه تسمیه شهرهای ایران، (نشر میعاد) پژوهش و نگارش: حسین توکلی مقدم آمده است:

شهر ازنا واقع ۴۹ و ۲۴ طول شرقی و ۳۳ و ۵۶ عرض شمالی

در ۱۱۵ کیلومتری جنوب شرقی خرم‌آباد (مرکز استان لرستان)

با آب و هوای معتدل و سرد و حدود ۲۹۸۵۷ نفر جمعیت.

وجه تسمیه شهر ازنا

در شرح کلمه «ازنا» باید توجه به اهمیت آب در آبادی‌های ایران داشت. اسامی پاره‌ای از شهرها و روستاها نیز با کیفیت آب و مشرب آن و طرز تقسیم مشرب و سرچشمه آب، ارتباط دارد.

فی‌المثل در تفرش، قناتی است به نام «شش ناو» و در سنجان نیز قناتی است به نام «سه لله» و باز در اسامی امکنه به این عنوان آب‌ها که به سه یا شش یا هفت تقسیم می‌شود و همین عنوان، نام آن قنات و مزرعه شده است، دیده می‌شود.

برهان قاطع، رشیدی و سروری تا رضا قلی هدایت از «ازناو» یا «ازناه» به‌عنوان محلی در اطراف همدان یاد می‌کنند. همچنین در فرهنگ‌های جغرافیایی از نگارش‌های مختلف این کلمه با عناوین «ازناو» یا «ازناوله»، دهی در اطراف ملایر و «ازناب» دهی در اطراف زنجان و «ازنو» دهی در حومه طارم و… یاد شده است.

«ازنا» از دو کلمه «از» و «ناو» ترکیب شده است.

«ناو» در لغت پارسی و اصطلاح محلی، چوبی را گویند که وسط آن را خالی کرده و به صورت شیار و ناودان درآورده و برای گذراندن آب از مسیر آبی دیگر قرار می‌دهند و از طریق این ناو از جاری شدن آب زیاد به زمین دیگر خودداری می‌کنند یا اینکه چوب و یا سنگ را سه و یا شش شیار می‌زنند که هر شیار و قسمت را یک «ناو» می‌گویند.

جزء اول کلمه که «از» می‌باشد، معنایش به درستی، روشن نیست و مثل اینکه این لغت با یکی از الحان پارسی با گویش‌های ایرانی به معنی عدد یا صفت باشد.

پس در مجموع «ازنا» آبی است قیمت شده که هر قسمتی به دِه یا مزرعه‌ای اختصاص دارد. حال ممکن است که این آب به ۳، ۶، ۷ یا کمتر و بیشتر تقسیم شده باشد.

پایان پیام

کد خبر : 106564 ساعت خبر : 3:11 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=106564
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات