ترشک سبزی مفید و مؤثر که در جزیره کیش به ترشک میشی معروف است

به گزارش پایگاه خبری گلونی؛ گیاه ترشک منبع ویتامین C است. کسانی که کمبود ویتامین C دارند این گیاه می‌تواند برای آنها منبع ویتامین C باشد. این گیاه دارای آهن و فسفر کافی نیز است.

نام: ترشک

نام علمی: Apetales

نام محلی: حنبزان

خانواده: پولیگوناس

گونه: ایمکس

پراکنش: روستای ننه باغو،

 درخت: سبز

روش تکثیر: کاشت بذر

گیاه شناسی ترشک

نام دیگر این گیاه ترشک مزرعه و یا ترشک صغیر است. در جزیره کیش این گیاه به ترشک میشی نیز معروف است.

این گیاه در مناطق معتدل کشور ما رویش دارد و از قدیم‌الایام به عنوان یک سبزی مفید و مؤثر از آن استفاده می شده است. گرچه در رابطه با مسائل غذایی از آن استفاده‌های فراوانی می‌شده ولی اکنون این استفاده کاهش یافته است و در عوض موارد درمانی این گیاه افزایش پیدا کرده و در همه زمینه‌ها از آن استفاده می‌شود و هیچگونه عارضه‌ای ندارد.

برگ: برگ‌های این گیاه به شکل اسفناج با ساقه‌ای علفی و به رنگ سبز مات است.

گل: گل‌های این گیاه به شکل خوشه‌ای است که در قسمت ساقه پهن و در انتها نوک تیز است.

قسمت‌های دارویی

تمام گیاه..

مصارف دارویی

در هر صد گرم ترشک ۲۴ میلی گرم ویتامین C وجود دارد. اشتهاآور بوده و تصفیه‌کننده خون است. این گیاه عرق آور، ادرارآور و خنک کننده است و افشره این گیاه درمان بیماری‌های کلیوی و مجاری ادرار است.

 از دانه‌های این گیاه برای درمان درد مفاصل استفاده می‌کنند. طریقه استفاده‌ی آن هم به این ترتیب است که دانه ترشک را می‌کوبند و بعد از مرطوب کردن در محل درد و مفاصل می‌گذارند و به عنوان مُسَکن از آن استفاده می‌کنند.

گیاه ترشک، منبع ویتامین C است. بنابراین کسانی که کمبود ویتامین C دارند این گیاه می‌تواند برای آنها منبع ویتامین C باشد. علاوه بر آن، این گیاه دارای آهن و فسفر کافی نیز است.

همچنین این گیاه داروی اشتهاآور و تصفیه‌کننده و هضم‌کننده بسیار خوبی است و به خاطر خاصیت تصفیه‌کنندگی‌اش برای کسانی که دارای جوش‌های موضعی و پوستی هستند بسیار مفید خواهد بود

ترشک، به خاطر داشتن اسید اکسولید نباید زیاد و بطور مداوم مورد مصرف قرار گیرد، زیرا برای مثانه و کلیه می‌تواند مضر باشد. برای استفاده موضعی از این دارو اگر برگ یا دانه‌ی له شده، پخته شده یا جوشانده آن روی دمل‌ها گذاشته شود به راحتی درمان می‌شود.

اشکال دارویی

افشره،ضماد، به صورت خوراکی.

منبع: واحد آموزش و پژوهش صدا وسیمای مرکز کیش. گیاهان دارویی جزیره کیش، پژوهشگر: بصیره اسدنژاد

Kish is an island in the Persian Gulf, off the southern coast of Iran

پایان پیام

کد خبر : 108499 ساعت خبر : 8:00 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=108499
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات