خواستگاری یکی از رسوم ازدواج است که بین بومیان کیش هم در چند مرحله انجام می‌گیرد

به گزارش پایگاه خبری گلونی:  خواستگاری یکی از رسوم ازدواج است که این رسم در بین بومیان کیش هم در چند مرحله انجام می‌گیرد

 خواستگاری ( خِطوبَه ) خِطبَه

خواستگاری در آغاز، به طور غیر رسمی و پنهانی صورت می‌گیرد. و خواستگاری رسمی در صورتی انجام می‌شود که خانواده داماد از راضی بودن خانواده عروس آگاه و مطمئن باشند.

 خواستگاری غیر رسمی

خواستگاری یکی دیگر از مراحل ازدواج است. در خواستگاری غیر رسمی، یکی از افراد خانواده پسر، بیشتر بزرگ فامیل که مرد یا زن مورد اعتماد خانواده محسوب می‌شود (بیشتر مردان این کار را بر عهده می گیرند.)

موضوع انتخاب دختر موردنظر، مستقیماً به خانواده دختر، منتقل نمی‌شود. بلکه به یکی از بزرگان معتمد خانواده دختر مثل عمو یا دائی دختر اعلام می‌شود.

این موضوع توسط فرد مورد نظر به خانواده دختر منتقل شده و بعد از چند روز فرصت خواستن، و مشورت با اعضای خانواده دختر، و در صورت غیر بومی بودن خانواده پسر، تحقیق در مورد پسر انجام می‌گیرد

سپس نظر قطعی به فرد مورد نظر داده شده و توسط او به خانواده پسر اعلام می‌شود . اما در صورت منفی بودن جواب خانواده عروس، به بهانه این که « دخترمان هنوز به سن ازدواج نرسیده »،

« خانه داری بلد نیست »، « دخترمان درس می‌خواند » خواستگار را محترمانه جواب می‌کنند.

خواستگاری یکی از رسوم ازدواج است که بین بومیان کیش هم در چند مرحله انجام می‌گیرد

خواستگاری یکی از مراحل مهم در ازدواج است.در صورت موافقت خانواده دختر، زمانی برای خواستگاری رسمی و علنی شدن موضوع ازدواج در نظر گرفته می‌شود.

معمولاً خواستگاری رسمی بعد از شام صورت می‌گیرد . در خواستگاری رسمی در جلسه اول پدر داماد همراه یکی از افراد مورد اعتماد و با نفوذ خانواده پسر، به خانه دختر می‌روند.

 خانواده عروس نیز با سینی گردی ( مجمعه ) که در آن کمپوت، حلوا، شیرینی و قهوه قرار دارد  پذیرایی می‌شوند. پدر داماد و یا همراه او بعد از صحبت‌های مقدماتی به سراغ اصل موضوع می‌روند.

پدر پسر، هدف خود از آمدن به این مجلس را به صورت علنی به پدر دختر اعلام می‌کند. و پدر دختر نیز موافقت خود را اعلام می‌کند.

در شب اول ، موافقت پدرعروس مطرح شده و قرار بعدی را برای تعیین مراسم ازدواج، مهریه، شیربها یا « رشوه الحرمه» « رشوه العروس » و یا « رشوه » گذاشته می‌شود.

( فرهنگیاران بومی کیش ۱۳۹۰ ) ( مختارپور ،رجبعلی ، ۱۳۸۵ ص ۵۳۲ – ۵۳۱ )

منبع: واحد آموزش و پژوهش صدا و سیمای مرکز کیش. پژوهشگران: یعقوب محمدنیا، بلقیس کریمی.

Kish is an island in the Persian Gulf, off the southern coast of Iran

پایان پیام

کد خبر : 109135 ساعت خبر : 2:04 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=109135
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات