سالروز تاسیس تلویزیون دولتی در ایران در ۲۵ آذر ۱۳۴۲

سالروز تاسیس تلویزیون دولتی در ایران در ۲۵ آذر ۱۳۴۲

در ۲۵ آذرماه ۱۳۴۲ (۱۶ دسامبر ۱۹۶۳) دولت پولی در اختیار اداره انتشارات و رادیو قرارداد که در زمینه تاسیس تلویزیون دولتی که قطعی خواهد بود، بررسی و مطالعه جدی کند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، فکر راه‌اندازی تلویزیون در ایران، به سال ۱۳۳۵ برمی‌گردد. نخستین بار فردی به نام کازرونی، پیشنهاد تأسیس تلویزیون دولتی را داد که رد شد.

در سال ۱۳۳۷، مجلس وقت قانونی تصویب کرد که دولت با نظارت وزارت پست و تلگراف، می‌تواند فرستنده‌هایی در تهران نصب کند که این فرستنده‌ها در ۱۱مهرماه ۱۳۳۷ در ساعت پنج بعد از ظهر افتتاح و تلویزیون در ایران تأسیس شد.

در ابتدا تلویزیون در ایران به صورت خصوصی اداره می‌شد و متکی به درآمد خود از آگهی‌های تجارتی و تبلیغاتی بود.

این سازمان پس از یک سال فعالیت برنامه‌های روزانه خود را در تهران به پنج ساعت افزایش داد و در سال ۱۳۴۰ فرستنده دیگری در آبادان و یک فرستنده تقویتی در اهواز تاسیس کرد.

سالروز تاسیس تلویزیون دولتی در ایران در ۲۵ آذر ۱۳۴۲

در ۲۵ آذرماه ۱۳۴۲ (۱۶ دسامبر ۱۹۶۳) دولت پولی در اختیار اداره انتشارات و رادیو (بعدها وزارت اطلاعات و جهانگردی و اینک وزارت ارشاد) قرارداد که در زمینه تاسیس تلویزیون دولتی که قطعی خواهد بود، بررسی و مطالعه جدی کند.

مطالعات برای تاسیس تلویزیون دولتی ادامه داشت که در سال ۱۳۴۴ ناگهان هویدا نخست وزیر وقت به جای وزارت اطلاعات و جهانگردی اجرای تصمیم آذر ماه ۱۳۴۲ را بر عهده رضا قطبی (مهندس از فرانسه و مدرس دانشگاه صنعتی و پسر دایی فرح پهلوی) گذارد و عملی شد.

تلویزیون دولتی از ۱۳۴۵ آغاز به کار کرد و از تابستان ۱۳۵۰ رادیو دولتی به آن ضمیمه شد و سازمان رادیو تلویزیون ملی بوجود آمد.

قطبی که تا حدی تفکر ناسیونالیستی داشت و از جانب مادر یک بختیاری بود در طول ریاست بر رادیو تلویزیون ملی که تا سال انقلاب ادامه داشت سانسور اخبار را به حداقل رسانیده بود.

منبع: اطلاعات؛ ۸۰ سال حضور مستمر، انتشارات اطلاعات، ۱۳۸۵.

پایان پیام

کد خبر : 108615 ساعت خبر : 2:21 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=108615
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات