صنایع دستی کیش در گذشته پر طرفدار بودند و مردم مایحتاج خود را با هنر دستشان تهیه می‌کردند

به گزارش پایگاه خبری گلونی؛ صنایع دستی کیش جزو زیباترین صنایع دستی در ایران به شمار می روند

تاریخچه صنایع دستی کیش

سابقه درخشان جزیره کیش در زمان های گذشته به عنوان مرکز تجارت شرق با غرب آسیا آن را مانند مرکز اتصال فرهنگ های مختلف در آورده است.

از تلاقی این فرهنگ ها، آداب و رسوم و عقاید و صنایع منحصر به فردی به وجود آمده که ریشه آن در فرهنگ های هندی، ایرانی و عربی قابل مشاهده است.

بومیان قدیمی کیش با استفاده از تجربیاتی که از راه ارتباط با اقوام و ملل مختلف بدست آورده اند و با توجه به نیازهای روزمره خود در جهت تامین مایحتاج زندگی، اقدام به ساختن ابزار و وسایلی کردند که تأمین کننده رفاه نسبی آنها بود. مواد اولیه این صنایع هم در خود جزیره یافت می شد یا از راه تجارت به کیش می رسید.

امروزه بومیان جزیره که وارثان اصلی فرهنگ و تمدن گذشته کیش هستند خیلی از هنرهای دستی قرون گذشته جزیره را با خود به ارث برده‌اند.

‌تا سی سال پیش صنایع دستی و صنایع مرتبط با دریا از رونق زیادی برخوردار بود و مردم مایحتاج زندگی خود را با مهارت و هنر خویش تولید میکردند.

صنایع دستی پر رونق در گذشته

این قبیل صنایع عبارت بودند از حصیربافی در اشکال مختلف ، سفالگری ، لنج سازی ، صنایع مرتبط با دریا و صید مروارید و صنایع مرتبط با کشاورزی و دامداری.

در این سه دهه اخیر با توجه به تغییر شرایط زندگی در کیش و خارج شدن جزیره از قالب روستایی و تبدیل شدن به شهر و گسترش صنایع کارخانجات و جایگزینی آن در زندگی مردم،

صنایع دستی را  چرخه زندگی مردم بومی جزیره خارج شده است.

همچنین عدم توجه به این صنایع در این مدت که مستلزم حمایت دولتی بوده مزید برعلت شد که شاهد از بین رفتن این صنایع باشیم و امروزه صنایع دستی کیش در سطح بسیار پایینی قراردارد.

رونق دادن دوباره این صنایع مستلزم تلاش زیاد و حمایت های مالی و معنوی همه جانبه است.

امروزه تنها بزرگان و ریش سفیدان بومی در این صنایع مهارت دارند و نسل جدید نه تنها با تهیه و ساخت این صنایع، بلکه با کارایی و طرز استفاده آنها هم بیگانه است.

لذا احیاء مجدد این صنایع کار یک فرد نیست و مستلزم حمایت و سرمایه گذاری دولت در این زمینه است.

منبع:واحد آموزش و پژوهش صدا و سیمای مرکز کیش. پژوهشگر: محمد جاسم پور

Kish is an island in the Persian Gulf, off the southern coast of Iran

پایان پیام

کد خبر : 107712 ساعت خبر : 7:17 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=107712
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات