قصه نهضت جدید شرم از پرواز و تحریم اخذ گواهینامه رانندگی

قصه نهضت جدید شرم از پرواز و تحریم اخذ گواهینامه رانندگی را در صفحه آخر شرق بخوانید

آنها از پرواز شرم می‌کنند و از گواهینامه پرهیز

پایگاه خبری گلونی؛ محمد درویش: به نقل از شرق:

شاید برایتان جالب باشد که بدانید روزانه فقط در اروپا ۲۷هزار پرواز در آسمان رخ می‌دهد که یکی از مهم‌ترین مولفه‌های انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلودگی هوا است.

دراین میان، شهروندان کشور سوئد در شمار سرآمدگان هستند. از این رو، شرم ازپرواز یا Flygskam واژه‌ای است که اخیراً سوئدی‌ها بکار می‌برند و احتمالاً پرکاربردترین واژه سال ۲۰۱۸ خواهد شد.

درواقع سوئدی‌ها مردمانی علاقه‌مند به پرواز با هواپیما هستند؛ دفعات پرواز آنها هفت‌بار بیشتر از میانگین دیگر مردم دنیاست.

شرم از پرواز

جالب آنکه گرچه در مقایسه با سال ۱۹۹۰ میزان انتشار دی‌اکسیدکربن این کشور ۲۴درصد کاهش یافته، اما مقدار انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از تردد هوایی ۶۱درصد بیشتر شده است!

به همین دلیل مردمی که بین مالمو و لولئو پرواز می‌کنند، با این نکته به مرور مشکل پیدا کرده‌اند و نمی‌خواهند این “سبک احمقانه پرواز متعدد” را ادامه دهند.

از این رو، واژه جدید “flygskam” یا شرم از پرواز ساخته شده؛ به این معنا که مردم به مرور از پرواز با هواپیما خجالت می‌کشند.

گفتنی آنکه نهضت شرم از پرواز درحالی دارد از اسکاندیناوی به سراسر اروپا تسری می‌یابد که بدانیم پویش دیگری هم از این منطقه آغاز شده و آن تحریم اخذ گواهینامه رانندگی است.

حامیان این پویش که اغلب در سن ۱۸ الی ۳۰ سال قرار دارند، براین باورند که اگر به زندگی باکیفیت در زمین اهمیت می‌دهیم، باید از خود شروع کرده و برای راندنِ ارابه‌ای که هوا را آلوده، تردد را کندتر، سروصدا را بیشتر و آدم‌ها را کم‌تحرک‌تر می‌سازد، مهارت نیابیم و گواهینامه نگیریم.

همان‌طور که برای استفاده از تفنگ‌های شکاری هم پروانه اسلحه نمی‌خواهیم تا بر وسوسه شکار غلبه کنیم.

خواننده عزیز روزنامه شرق!

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، آرام آرام نشانه‌های بلوغ و شعور اجتماعی سبب شده تا منافع زمین بر منافع فردی غلبه کند.

و هرچه در جامعه‌ای مجال اندیشیدن و کسب معرفت، بیشتر فراهم شود، این مسیر کوتاه‌تر طی خواهد شد.

بیاییم ما هم از خود شروع کرده و در گام نخست با افزایش سرانه مطالعه خویش، تا جایی که می‌توانیم در ترددهای شهری به جای استفاده از خودروهای شخصی، رکاب زده و یا پیاده تردد کنیم.

پایان پیام

کد خبر : 107245 ساعت خبر : 5:21 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=107245
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات