پرداخت یارانه برای ارتقای کارآیی آبیاری

پرداخت یارانه برای ارتقای کارآیی آبیاری

به گزارش پایگاه خبری گلونی، نوشتار حاضر ترجمه‌ای است از:

OECD (2015), Drying Wells, Rising Stakes: Towards Sustainable Agricultural Groundwater Use. Chapter 3. What policy instruments help to manage agricultural groundwater use sustainably

این ترجمه را اندیشکده تدبیر آب ایران انجام داده است که آن را در چند بخش می‌توانید بخوانید.

پرداخت یارانه برای ارتقای کارآیی آبیاری، همان گونه که در استرالیا تجربه شده می‌تواند به عنوان یک شمشیر دولبه در مدیریت آب زیرزمینی عمل کند.

افزایش کارآیی می‌تواند به نفع منابع آب زیرزمینی و کشاورزی باشد، ولی تغذیه را کاهش می‌دهد و ممکن است به مصرف اضافه‌تر آب، فارغ از ضوابط منجر شود.

نخست، مشخص شده است دادن یارانه برای ارتقای کارآیی آبیاری، مصرف آب را افزایش می‌دهد، چون محصول بیشتر به تبخیرتعرق بیشتر، بدون آب برگشتی یا تغذیه آبخوان‌ها منجر می‌شود.

افزون بر این، پاسخ‌های رفتاری نیز می‌تواند چنین طرح‌هایی را بی‌تأثیر سازد.

پرداخت یارانه برای ارتقای کارآیی آبیاری

برای نمونه، طرح‌های حمایت از ارتقای کارآیی آبیاری با آب زیرزمینی در آبخوان هایپلینز در آرکانزاس، زارعان را به افزایش سطح زیر کشت و تغییر به سمت گزینه‌های آب‌برتر واداشت، و در مجموع به مصرف بالاتر آب منجر گردید.

برقراری پیوند میان کارآیی و سهمیه‌های برداشت‌ می‌تواند از برخی از این تأثیرات پیشگیری نماید. محدودسازی برداشت، به خودی خود نیز می‌تواند صرفه‌جویی در مصرف آب را تشویق نماید و کارآیی آبیاری را افزایش دهد.

باید یادآوری شود که معافیت‌های مالیاتی (یا نرخ‌گذاری پائین) برای آب آبیاری را می‌توان یک یارانه ضمنی برای مصرف آب زیرزمینی به شمار آورد، و عدم احتساب کمیابی و آثار خارجی می‌تواند هزینه فرصت نهایی آب را کاهش دهد، و بدین ترتیب به مشوق استفاده ناکارآمد آب زیرزمینی تبدیل شود.

بازار آب

بازار آب، ساز و کاری است که از طریق آن، دارندگان مجوز بهره‌برداری از منابع آب، حقابه خود را با یکدیگر یا با متقاضیان جدید مبادله می‌کنند.

اصولاً مبادله زمانی انجام می‌شود که عرضه و تقاضا موجود باشد و درباره آب نیز با توجه به نیاز بهره‌برداران به آن، زمینه خرید و فروش، چه به صورت رسمی و چه غیر رسمی به وجود می‌آید.

چنانچه حقابه‌دار بداند که با صرفه‌جویی در مصرف آب، امکان عرضه و فروش مازاد آن وجود خواهد داشت، انگیزه صرفه‌جویی و کسب درآمد برای آنها ایجاد می‌گردد.

از این طریق، راه‌حل‌هایی برای تخصیص مجدد و استفاده کارآتر از منابع آب بین مصارف و مصرف‌کنندگان رقیب ممکن می‌شود.

پایان پیام

کد خبر : 107328 ساعت خبر : 1:07 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=107328
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات