اشتباه تور کلماکره را تکرار نکنید

اشتباه تور کلماکره را تکرار نکنید

۱۳ شهروند از یک گروه ۴۱ نفره گردشگری لرستان به دلیل وضعیت نامناسب هوا نتوانسند از غار کلماکره خارج شوند و در آن گرفتار شدند. این خبر باعث تعجب مخاطب می‌شود، چون از چندروز پیش از واقعه، مشخص بود هوای لرستان مساعد نیست؛ آن‌هم برای صخره‌نوردی!

به گزارش پایگاه خبری گلونی:  برای ورود و خروج از غار کلماکره باید با طناب از دیواره ۱۵ متری پایین رفت و بالا آمد.

به همین دلیل سفر افراد غیرحرفه‌ای یا همراه بردن افراد ناتوان به این غار توصیه نمی‌شود. با این اوصاف، خرده‌هایی در نگرش علاقه‌مندان گردشگری استان لرستان وجود دارد و این دیدگاه، شهروندان و جاذبه‌های گردشگری را به خطر می‌اندازد.

رییس هیئت کوهنوردی لرستان در این رابطه گفت: کوهنوردان حرفه‌ایی وگروه‌های کوهنوردی تحت نظر هیئت‌های کوهنوردی استانی و شهرستانی به‌منظور صعودهای خود تمام شرایط آب و هوایی مناطق را در نظر می‌گیرند ولی این گردشگران بدون توجه به هشدارهای هواشناسی وبدون همراهی با کوهنوردان آموزش دیده و حرفه ای اقدام به این صعود کرده‌اند.

آرش قیاسیان افزود: متاسفانه میراث فرهنگی بدون هیچگونه آموزش و اقدامات حرفه‌ایی به گروه‌های مختلف و در قالب تور لیدر مجوز صادر می‌کند و این گروه‌ها بدون شناخت کافی از شرایط اقلیمی وجرافیایی مناطق به بازید از طبیعت رفته یا به ارتفاعاتی که دارای آثار تاریخی وباستانی هستند صعود کرده و ایجاد مشکل می‌کنند.

اشتباه تور کلماکره را تکرار نکنید

وی با بیان این‌که این افراد گردشگر بوده و در قالب یک تور گردشگری برای بازید از غار کلما کره به ارتفاعات مهله کوه صعود کرده‌اند، تأکید کرد:

متاسفانه در فضای مجازی ورسانه‌ای این افراد را کوهنورد و غارنورد معرفی کرده‌اند حال آنکه کوهنوردی و غار نوردی تعاریف خاص خود را دارد و نیازمند آموزش های حرفه‌ایی لازم است.

تاکنون هیچ‌کدام از مسئولان اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان واکنشی در رابطه با این موضوع نشان نداده‌اند.

روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری لرستان به‌جای اشاره‌ای هرچند کوچک به این رویداد، از شور و نشاط در یک جشنواره کوچک یاد کرده است! رویدادی که ایده‌اش بدون اجازه‌ی جهاد دانشگاهی استان لرستان کپی‌برداری‌ شده است.

اما ما از معاون رئیس جمهور و معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور پرسیده‌ایم که چه پاسخی برای رفتارهای خطرناک یا غیر محیط زیستی گروه و تورهای مجاز و غیرمجاز گردشگری دارید؟

بارها برنامه‌های خطرناکی توسط گروه‌های گردشگر در استان لرستان برگزار شده‌ و پایگاه خبری گلونی یادداشت‌ها و گزارش‌هایی در این رابطه منتشر کرده است؛ اما اراده‌ای از سوی مسئولان گردشگری و محیط زیست استان برای پیشگیری و آموزش احساس نمی‌شود.

اینکه یک لرستانی، از چند لرستانی دیگر پول بگیرد و آن را به راننده‌ی مینی‌بوس بدهد و شهروندان را با عنوان‌های دهن‌پُرکن ادونچر، تور تخصصی و… در طبیعت رها کند که جز ضرر، فایده‌ای ندارد! اگر به دانش و تخصص پایبند باشیم، چنین اشتباه‌هایی کم‌تر رخ می‌دهند.

تورگردانان عامل مهمی در مسیر توسعه پایدار صنعت گردشگری هستند اما به نظر می‌رسد تا اصلاح دیدگاه‌های نهادهای حکومتی، مردمی، انتفاعی و مدعیان تورگردانی لرستان، نمی‌توان روی این صنعت برای لرستان حساب باز کرد.

اشتباه تور کلماکره را تکرار نکنید

غار کلماکره لرستان گرفتار گردشگری بی رویه
غار کلماکره لرستان گرفتار گردشگری بی رویه

پایان پیام

کد خبر : 112274 ساعت خبر : 3:17 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=112274
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات