جشنواره اقوام ایرانی به گفته مدیرکل میراث فرهنگی لرستان در خرم‌آباد برگزار می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان از برگزاری جشنواره اقوام ایرانی در خرم‌آباد خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا منطقه لرستان، سید امین قاسمی در جمع خبرنگاران گفت:

به منظور ایجاد نشاط در جامعه و همچنین معرفی ظرفیت‌های استان در بخش‌های گردشگری و صنایع دستی جشنواره اقوام ایرانی با حضور استان‌هایی از سراسر کشور برگزار می‌شود.

وی افزود: اجرای موسیقی محلی اقوام ایرانی، نمایشگاه صنایع دستی و سوغات از بخش‌های اصلی این جشنواره است.

ایران کشوری است که از اقوام گوناگونی تشکیل شده است که خود این اقوام نیز در مواردی به شاخه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند.

بـیش از ۶۵% از جمعـیت ایران از نـژاد فارس (پارس) هستـند. فارس‌ها از اعـقاب نـژاد ایلامی یا آریایی هستـند که در هزاره دوم پـیش از میلاد در فلات میانی ساکن شدند و نام پارس (پرشیا) را برای ایران برگزیدند.

فارسی زبانان ایران ترکیبی از اقوام مختلف ایران باستان هستند. فارسی زبانان، افزون بر ایران در افغانستان، تاجیکستان، سمرقند در ازبکستان نیز وجود دارند.

ترکمن‌ها که از نـژاد اقـوام ترک هستـند، کردها که بیشتر در بخش غربی فلات ایران زندگی می‌کنند، بلوچ‌ها که در ایران بیشتر در جنوب شرقی سکونت دارند، قوم بزرگ بختیاری که در زاگرس میانی سکونت دارند، قشقایی‌ها که بیشتر در استان فارس ساکن هستند و بسیاری از آنها هنوز بصورت سیار در فصول مخـتـلف سال از یـیلاق به قـشلاق کوچ می‌کنند، لرها که عمدتا در استان‌های لرستان و کرمانشاه و تا حدودی همدان زندگی می‌کنند، عـرب تبار‌ها که بـیشتر آن‌ها در استان خوزستان و جزایر خلیج فارس سکنا گزیده‌اند، ترک‌های آذری که بزرگ‌ترین اقلیت قومی ایران و تشکیل دهنده ۲۵ درصد کل جمعـیت ایران هستند، ارامنه و یهودیان که در نقاط مخـتـلف شهری ایران زندگی می‌کنند و آشوریان که اسکان آن‌ها در ایران با تاریخ این سرزمین عجین شده است، همه از اقوام دیگر ایران زمین هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان اظهار کرد: این جشنواره ۲۳ تا ۲۸ دی ماه سال‌ جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های خرم آباد برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

کد خبر : 111091 ساعت خبر : 4:14 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=111091
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات