رشد ۸۸.۶ درصدی بارش ها در لرستان نسبت به میانگین بلند مدت

مدیرکل هواشناسی لرستان از رشد ۸۸.۶ درصدی بارش ها در لرستان نسبت به میانگین بلند مدت خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، منطقه لرستان، محمدناصر هاشمی در جمع خبرنگاران با اشاره به میزان بارش نقطه‌ای ثبت شده در ایستگاه‌های سینوپتیک استان از سامانه بارشی اخیر بر حسب میلی‌متر، اظهار کرد:

در این مدت شاهد بارش ۴۱٫۷ میلی‌متری در خرم‌آباد، ۳۹٫۹ میلی‌متری در بروجرد، ۳۲٫۳ میلی‌متری در الیگودرز و ۱۷ میلی‌متری در کوهدشت بودیم.

وی ادامه داد: همچنین در پلدختر ۲۳٫۶، دورود ۶۸٫۱، الشتر ۲۷٫۲، نورآباد ۱۶٫۷، ازنا ۴۸٫۴، رومشکان ۲۰٫۳ و سپیددشت ۶۲٫۳ میلی‌متر بارش داشته‌ایم.

مدیرکل هواشناسی لرستان همچنین میزان بارندگی در شول‌آباد را ۶۰٫۷ میلی‌متر، ایمان‌آباد ۳۲٫۸ و سیلاخور ۲۸٫۲ میلی‌متر اعلام کرد.

هاشمی عنوان کرد: خوشبختانه با ۸۸.۶ درصد افزایش بارش ها در لرستان نسبت به بلند مدت در رتبه سوم بارش استان‌های کشور قرار دارد.

استان لرستان به لحاظ اقلیم و هواشناسی یک استان چهار فصل است و دارای آب و هوای متنوعی است.

این تنوع از شمال به جنوب و از شرق به غرب کاملاً محسوس است.

 زمستان هنگامی که در شمال لرستان برف و کولاک ادامه دارد قسمت‌های جنوبی آن دارای هوایی مطبوع و بارانی است.

اختلاف ثبت شده در شهرهای استان لرستان بین حداکثر و حداقل مطلق دما بیش از ۸۰ درجه سانتیگراد است.

حداکثر دمای ثبت شده ۴۷/۴ و حداقل دمای مطلق ثبت شده ۳۵- است. بارش ها در لرستان با میانگین سالانه ۵۵۰ تا ۶۰۰ میلی‌متر بعد از استان‌های  گیلان و مازندران سومین استان از نظر بارندگی در کشور است.

مهم‌ترین گونه گیاهی در جنگل‌های لرستان بلوط است که نقش فوق‌العاده اکولوژیستی دارند و منابع مهمی برای حفظ آب و خاک محسوب می‌شوند.

اما تغییر اقلیم و وجود پدیده گرد و غبار، افزایش درجه حرارت، تغییر بارش ها در لرستان از برف به باران و عدم تعادل در پراکنش بارندگی‌ها موجب تشدید خشکسالی و نابودی بلوط این استان شده‌ است.

پایان پیام

کد خبر : 110733 ساعت خبر : 3:07 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=110733
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات