علت تشکیل شدن کوه چیست و چند درصد کره زمین را کوه تشکیل داده است؟

علت تشکیل شدن کوه چیست و چند درصد کره زمین را کوه تشکیل داده است؟ برای دانستن پاسخ این پرسش‌ها تنها کافی است این مطلب را مطالعه کنید.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، هر یک از برآمدگی‌ها و مرتفعات سطح زمین که از خاک و سنگ فراوان کانیهای مختلف تشکیل شده و نسبت به زمین‌های اطراف بسیار بلند باشد.

علت تشکیل شدن کوه چیست و چند درصد کره زمین را کوه تشکیل داده است؟

کوه‌ها و دره‌های اولیه قسمت سخت زمین بودند که بر اثر سردشدن توده‌های گداخته درون زمین ایجاد شدند. چون زمین منقبض شد و پوسته آن پیچ برداشت و شکست، کوه‌های جدیدی شکل گرفتند.

علت تشکیل شدن کوه

کوه‌ها هنوز هم در اثر فوران‌های آتشفشانی تشکیل می‌شوند.

یک شکاف در پوسته زمین اجازه می‌دهد که سنگ‌های گداخته و خاکستر با فشار از درون زمین خارج شوند، در صورت ادامه انفجارها یک کوهستانی مخروطی شکل به وجود می‌آید.

کوه‌های گسلی زمانی شکل می‌گیرند که پوسته زمین شکاف بردارد یا تحت تاثیر فشار داخلی از یکدیگر گسسته شود و طرف شکسته به جانب دیگر فشار آورد و بالاتر قرار گیرد و تشکیل صخره ای را بدهد.

بلندترین کوه‌ها در هیمالیا واقع شده‌اند.

در آن‌جا ارتفاع بعضی کوه‌ها متجاوز از ۷۶۲۰ متر است، در حالی که در سلسله جبال راکی وآند هیچ کوهی بیشتر از ۶۱۰۰ متر ارتفاع ندارد.

چند درصد کره زمین را کوه تشکیل داده است؟

کوه‌ها ۵۲٪ آسیا، ۳۶٪ آمریکای شمالی، ۲۵٪ اروپا، ۲۲٪ آمریکای جنوبی، ۱۷٪ استرالیا و ۳٪ آفریقا را پوشانده‌اند و روی هم رفته ۲۴٪ خشکی‌های زمین را شامل می‌شوند.

اما از هر ۱۰ نفر یک نفر در کوه‌ها زندگی می‌کند.

همهٔ رودخانه‌های مهم جهان از کوه‌ها سرچشمه می‌گیرند و بیش از نیمی از آبی که انسان‌ها نیاز دارند از کوه‌ها به دست می‌آید.

به سرزمینی که کوه فراوان داشته باشد کوهستان یا کوهساران گفته می‌شود. به زنجیره‌ای از کوه‌های به‌هم‌پیوسته، رشته‌کوه گفته می‌شود.

کد خبر : 110340 ساعت خبر : 6:23 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=110340
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات