فرزندان سینماگران ایران در ارثیه خانوادگی و ماجرای دختران و پسرانی که پدر و مادر هنرمند داشتند
ارثیه خانوادگی مطلبی از فهیمه پناه آذر درباره فرزندان خلف سینماگران ایران. برای بیشتر دانستن در مورد این موضوع کافی است مطلب زیر را مطالعه کنید.
به گزارش پایگاه خبری گلونی، فهیمه پناه آذر در بولتن سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر سال ۹۷ شماره سه نوشت:
حضور پدران و پسران در سینمای ایران در سالهای اخیر تبدیل به یک روال عادی شده است، موضوعی که تاحدود به نسبت بسیاری شامل همه سینماگران میشود از عباس کیارستمی گرفته تا مسعود کیمیایی و دیگر سینماگران و فیلمسازانی که کارنامه پر و پیمانی در سینمای ایران دارند.
درباره فرزندان سینماگران ایران
هرچند این میراث سینمایی تنها از پدران به پسران سینمای ایران به ارث نرسیده و دختران مادران فیلمساز نیز وارد این چرخه شدهاند.
در این سالها برخی از پسران و دختران در مقام بازیگر مقابل دوربین پدران خود قرار گرفتهاند و برخی هم بعد از مدتی تجربهاندوزی در مقام بازیگر، راه فیلمسازی در پیش گرفتهاند.
ارثیه خانوادگی
فرزندان سینماگران ایران
اگر مروری به سینمای ایران در چند سال اخیر داشته باشیم، در تیتراژ بسیاری از فیلمهای سینمایی، حضور اعضای یک خانواده به چشم میخورد گاهی در مقام بازیگر، گاهی به عنوان تهیه کننده و گاهی هم در مقام عکاس فیلم.
همین موضوع میتواند بهانه خوبی پسرای رصد خانوادههای سینمایی باشند.
از پسران بازیگر و فیلمساز شده تا دختران آنان که در کنار بازیگری، گاهی نیز سری به فیلمسازی گرداندهاند.
اتفاقی که به ویژه درباره پسران، سبب شده تا پدران آنان نیز گامهایی در بستر تهیه کنندگی نیز بردارند.
این اما تمام آن چیزی نیست که باید در این ارتباط خانوادگی به آن اشاره کرد.
بخشی که نباید از آن غافل ماند همان تلاش مکرر برای ادامه صحیح مسیری است که پیش از فرزندان توسط والدین پیموده شده است.
تلاشی برای حفظ و البته اعتلای تامی که درخشان بوده و باید درخشان بماند.
در ادامه بولتن سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر نوشت:
کیمیاییها و سهیلیها
پولاد کیمیایی
فرزندان سینماگران ایران
مسعود کیمیایی اوایل دهه ۴۰ فعالیت سینمایی خود را آغاز کرد و در کارنامه سینمایی خود ساخت بیش از ۳۵ فیلم دیده میشود.
پولاد هم از همان دوران کودکی در بیشتر آثار سینمایی پدر را همراهی میکرد.
شرح فعالیت سینمایی پولاد با فیلم «سرب» به عنوان بازیگر در سال ۱۳۶۷ بود.
او با حضور در فیلم «تجارت» از آلمان به ایران آمد و در ایران ماند و در فیلمهای پدرش در نقشهای دوم ظاهرش بود.
کیمیایی ۴۰ ساله لین بار دست به دوربین شده و در مقام کارگردان فیلم اولی در جشنواره سی وهفتم فجر حضور دارد.
ساعد سهیلی
سعید سهیلی از دیگر فیلمسازی است که با پسرش همکاری زیادی داشته است.
او که از دهه ۷۰ فعالیت سینمایی خور آغاز کرده با ساخت ۱۷ فیلم در این سالها در زمره سینماگران فعال کشور بوده است.
از میان ۴ فرزند سهیلی به نظر میرسد ساعد به کار پدرش علاقهمند بوده و وارد سینما شده است.
ساعد کار هنری خود را در ۱۴ سالگی با نقش کوتاهی در فیلم شب برهنه به کارگردانی پدرش آغاز کرد.
همچنین فیلمبردار پشت صحنه در برخی از کارهای پدرش بوده است.
اما ساعد سهیلی تنها به بازی در فیلم پدرش اکتفالگرد او در حال حاضر از پرکارترین و موفقترین بازیگران سینمای کشور است.
بهمن کیارستمی
عباس کیارستمی اوائل دهه ۵۰ فعالیت خود را آغاز کرده است.
فعالیتی که منجر به ساخت بیش از ۵۰ فیلم بلند و مستند شده است.
از میان دو پسر کیارستمی، بهمن علاقهمند به کار پدر شد.
بهمن کیارستمی مستندساز و تدوینگر، فرزند عباس کیارستمی است و سالهاست مستندسازی را به عنوان پیشه اصلی برگزیده است.
در کارنامه این مستندساز ۴۰ ساله، ساخت ۱۰ فیلم مستند دیده میشود. او علاوه بر مستندسازی، تدوینگر و تهیهکننده قابلی هم هست.
ارثیه خانوادگی پدران تهیه کننده و پسران فیلمساز
تهیه کنندگانی چون علی اکبر تقفی و منوچهر محمدی تهیه کنندگی فیلمهای پسرانشان، امیرتقی و حامد محمدی را برعهده گرفتند.
علی اکبر تقفی، در سال ۱۳۵۹ کارگردانی فیلم های مستند جنگی تلویزیونی را آغاز کرد.
او فعالیت رسمی فیلمسازی خود را از سال ۱۳۷۰ با کارگردانی فیلم داستانی «کیف» آغاز کرد.
و پسرش امیر ثقفی، در سالهای اخیر به عرصه کارگردانی ورود کرده و پدرش در مقام تهیه کننده او را همراهی می کند.
منوچهر محمدی هم از تهیه کنندگان باسابقه ای است که از سال ۶۶ فعالیت خود را آغاز کرد و تهیه کنندگی بیش از ۲۰ فیلم را برعهده داشته است.
او در سالهای اخیر، فعالیت فیلمسازی حامد پسرش که متولد ۵۸ است را پیگیری می کند.
اولین فعالیت سینمایی حامد، نگارش فیلمنامه «طلا ومس» بوده است.
سام قریبیان
سام قریبیان نمونه دیگری از این فیلمسازان جوان است که با پدرش فرامرز قریبیان همکاری داشته است.
فرامرز قریبیان و فعالیت سینمای خود را با دستیاری کارگردانی و ایفای نقش کوتاهی در فیلم بیگانه بیا ساخته مسعود کیمیایی در سال ۱۳۴۷ آغاز کرد.
سپس به دلیل مسافرت به خارج از کشور چند سالی از سینما دور بود. در سال ۱۳۵۱ بار دیگر در فیلمی از مسعود کیمیایی به نام خاک بازی کرد.
اما محمدسام قریبیان برای اولین بار در سال ۱۳۶۴ مقابل دوربین فیلم سینمایی گردباد به کارگردانی کامران قدکچیان رفت.
او جسته و گریخته در دهه ۶۰ و ۷۰ مشغول به فعالیت در سینما بود تا اینکه در سال ۱۳۷۶ برای اولین بار به عنوان مجری تلویزیون شروع به فعالیت کرد و در سال های اخیر ۲ فیلم کارگردانی کرده است.
علی ملاقلی پور
علی ملاقلی پور فرزند مرحوم رسول ملاقلی پور هم بعد از ساخت فیلم اول خود حالا چند فیلم مستند را در کارنامه سینماییاش ثبت کرده است.
رسول ملاقلی پور در سال ۶۳ با ساخت نینوا به صورت جدی وارد عرصه فیلمسازی شد.
میلاد صدرعاملی
همچنین رسول صدرعاملی هم تهیه کنندگی فیلم پسرش میلاد صدرعاملی را برعهده دارد.
صدرعاملی فعالیت حرفه ای خود در سینما را با تهیه کنندگی فیلم خونبارش (۱۳۵۹) به عنوان اولین پروژه سینمایی پس از انقلاب آغاز کرد و دو سال بعد، اولین فیلم خود در جایگاه کارگردان بانام رهایی (۱۳۶۱) را ساخت.
میلاد صدرعاملی فعالیت هنری خود را با دستیار کارگردانی فیلم «دختری با کفشهای کتانی» ساخته پدرش آغاز کرد و حالا با فیلم «سونامی» در بخش نگاه نو این دوره از جشنواره فیلم فجر حضور دارد.
نمونههای دیگر حضور پسران به عنوان همکار در فیلمهای پدران را می توان با نامهایی چون خانوادههای افخمی، حاتمی کیا، عیاری، صباغزاده و تبریزی به خاطر آورد.
ارثیه خانوادگی پدران و دختران سینمایی
گاهی نیز این ارثیه سینمایی از پدران فیلمساز به دخترانشان رسیده است.
به جز خانواده پرتعداد داوودنژادها که میتوان گفت بزرگترین خانواده سینمایی ایران هستند، میتوان به زهرا مصفا تبریزی فرزند کمال تبریزی اشاره کرد که در برخی از فیلمهای پدرش به عنوان عکاس حضور دارد.
لیلی رشیدی فرزند مرحوم داوود رشیدی، لیلا حاتمی فرزند زنده یاد علی حاتمی، نیکی مظفری دختر مجید مظفری، ماهور الوند فرزند سیروس الوند، نگار نیکخواه آزاد دختر وحید نیکخواه آزاد، سپند امیرسلیمانی فرزند سعید امیرسلیمانی و بهاره ارجمند فرزند مرحوم انوشیروان ارجمند که البته برادرش برزو ارجمند هم از بازیگران شناخته شده سینماست.
از دیگر هنرمندانی هستند که میتوان به آنها اشاره کرد.
ارثیه خانوادگی زنان فیلمساز و دختران بازیگر
از میان بانوان فیلمساز، رخشان بنی اعتماد، منیژه حکمت و فرشته طائرپور از جمله فیلمسازان مهمی هستند که دختران آنان نیز به واسطه حضورشان در سینما، پا به عرصه بازیگری گذاشتهاند و حالا در میان سینمادوستان جزو بازیگران شناخته شده به شمار میآیند.
باران کوثری فرزند رخشان بنی اعتماد، پگاه آهنگرانی، فرزند منیژه حکمت و غزل شاکری فرزند فرشته طائرپور، حالا دیگر اسم و رسمی در میان بازیگران سینما دارند.
رخشان بنی اعتماد از سال ۱۳۵۲ با سمت منشی صحنه در تلویزیون مشغول به کار شد و تا سال ۱۳۵۹ چند فیلم مستند کوتاه را کارگردانی کرد.
فعالیت سینمایی خود را از سال ۱۳۶۰ به عنوان منشی صحنه فیلم «آفتاب نشینها» و فیلم «گلهای داوودی» آغاز کرد.
با کارگردانی فیلم «خارج از محدوده» در سال ۱۳۶۶ کارگردانی فیلمهای بلند را کلید زد.
او مادر تندیس و باران کوثری است که از میان دخترانش باران پا به عرصه بازیگری گذاشت.
باران کوثری با بازی در بهترین بابای دنیا در سال ۷۰ اولین تجربه بازیگری را در کارنامه فعالیتهای هنری خود قرار داد، و نقش آفرینیهای بعدی او تا سال ۱۳۸۰ فقط به فیلمهای مادرش محدود میشد.
منیژه حکمت، از اوایل دهه ۷۰ فعالیت خود را آغاز کرد و اولین کار جدی او «زندان زنان» در سال ۷۹ بود، پگاه آهنگرانی دختر حکمت هم علاوه بر شغل بازیگری، در این سال ها مشغول مستندسازی شده است.
او از ۶ سالگی در فیلم «گربه آوازه خوان» بازیگری را شروع کرد.
علاوه بر بازی در فیلمهای سینمایی در صحنه تئاتر هم همچون کوثری حضور دارد.
فرشته طائرپور فعالیت خود را از اوایل دهه ۷۰ آغاز کرد و در کارنامه سینماییاش علاوه بر تهیه کنندگی، مجری طرح، مشاور و مدیر تولیدی هم دیده میشود.
غزل شاکری دختر طائرپور هم به عنوان بازیگران وارد سینما شده اما به نسبت باران و پگاه فعالیت کمتری داشته است.
او علاوه بر بازیگری، به عنوان طراح صحنه نیز در سینما حضور دارد. اولین تجربه بازی او در ۱۰ سالگی برای فیلم «گلنار» در سال ۶۷ رقم خورد.
این بود مطلبی با عنوان ارثیه خانوادگی مطلبی از بولتن جشنواره فیلم فجر درباره فرزندان خلف سینماگران ایران.
فرزندان سینماگران ایران
پایان پیام