لویی چهاردهم یکی از پادشاهان مشهور کشور فرانسه شاه خورشید بود

لویی چهاردهم یکی از پادشاهان مشهور کشور فرانسه شاه خورشید بود

چرا لویی چهاردهم شاه خورشید نامیده شد؟

به گزارش پایگاه خبری گلونی، لویی چهاردهم از سال ۱۶۴۳ تا ۱۷۱۵ پادشاه فرانسه بود. به علت شیوه پسندیده و چشمگیرش در کشورداری به‌عنوان شاه خورشید شناخته شد.

بعد از مرگ کاردینال مازرین، هنگامی که لویی فقط چهار سال داشت، پادشاه شد، ولی تا سال ۱۶۶۱ تمام قدرت را نپذیرفت.

لویی از تمام دوران پادشاهی خود نهایت استفاده را کرد.

او می‌خواست در نقشی که به‌عهده دارد، بدرخشد و بهترین هدف او از حکومت، ترویج و تشویق طرح‌هایی بود که به شکوه پادشاهی می‌افزود.

او مشوق بزرگ هنر بود و به نویسندگان دلگرمی می‌داد. بعضی از نویسندگان عصر او مانند مولیر و راسین از جمله بزرگان ادبیات فرانسه به‌شمار می‌روند.

توجه به معماری یکی از راه‌های تجلی شکوه و جلال سلطنت او بود. قصر ورسای به فرمان او ساخته شد.

در مورد قصر عقیده راسخی نداشت و بارها نقشه آن را تغییر داد. در سال ۱۶۸۵ ورسای که یکی از زیباترین قصرهای اروپایی بود، مرکز حکومت شاه خورشید شد.

لویی با اسراف به بهره‌گیری از زیبایی‌ها سرگرم شد و زیاده‌روی او در عشق ورزیدن برای سراسر جهان متمدن ضرب‌المثل گردید و باغ زیبای مارلی-لو-روآ مثال دیگری از سلیقه عالی اوست.

زندگی شخصی او با قوانین اداره می‌شد، لیکن به دلیل اعطای پست‌های حساس به معشوقه‌های خود و نفوذ آن‌ها در سیاست موجبات رنجش اشراف را فراهم ساخته بود. با وجود زندگی بسیار مرموز به‌عنوان پادشاه اکثر مسیحیان، نهایت خوشگذرانی را کرد و در محافظت از مذهب کاتولیک حداکثر تلاش خود را به‌کار برد و این امر موجب گردید که زندگی برای اتباع پروتستان بسیار مشکل گردد. تا آن‌جا که به موجب حکمی در سال ۱۶۸۵ اعلام کرد که وجود پروتستانیسم در فرانسه برای مدت طولانی قابل تحمل نیست.

ممکن است که به زیاده‌روی‌های شاه خورشید لبخند بزنیم، اما حتی ولتر بزرگ‌ترین هجونویس فرانسه دوران سلطنت او را به علت شکوه فراوان و اعتلای تمدن فرانسه ستایش کرده است.

مشوق مدیریت خوب بود و موجب توسعه صنایع گردید.

به وظایف خود به‌عنوان وزیر امور توجه داشت و فرانسه را در جنگ طولانی با اسپانیا اداره کرد.

پایان پیام

کد خبر : 114357 ساعت خبر : 10:05 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=114357
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات