پمپئی که در جنوب ایتالیا قرار داشت روزگاری شهری مرده و فراموش شده بود

پمپئی که در جنوب ایتالیا قرار داشت روزگاری شهری مرده و فراموش شده بود

پمپئی در کجاست؟

به گزارش پایگاه خبری گلونی، نزدیک به ۱۷۰۰ سال پمپئی که در جنوب ایتالیا قرار داشت، شهری مرده و فراموش شده بود و به‌جز مورخان کسی از آن یاد نمی‌کرد. اما ۶۰۰ سال پیش از وقوع حادثه‌ای ناگوار در آن‌جا، پمپئی شهر و بندری مهم و پرافتخار برای امپراتوری روم بود و در سایه کوه وسوویوس در خلیج کوچک ناپل قرار داشت.

در صبح روز ۲۴ اگوست، سال ۷۹ بعد از میلاد، وقوع حادثه‌ای موجب شد تا داستان زدگی روزمره رومی‌ها برای ما آشکار گردد. ۱۶ سال پیش از این حادثه نیز زمین‌لرزه‌ای پمپئی را ویران کرده بود. این ویرانی‌ها مرمت شده بود و ولاهای زیاد و باشکوهی به وسیله ثروتمندان رومی در آن‌جا ساخته شده بود. اما یک بار دیگر کوه وسوویوس به شدت منفجر شد. به مدت سه روز آسمان تاریک شد و توفان تگرگ و خاکستر آتشفشانی و سنگ خارا بر روی این شهر محکوم به فنا باریدن گرفت.

انفجار آرام گرفت، لیکن لایه‌های سنگ به ضخامت ۵/۲ تا ۳ متر سطح شهر پمپئی را پوشاند. خطوط محیطی این سرزمین تغییر کرد، تا جایی که دریا در حدود سه کیلومتر دورتر از شهر قرار گرفت.

از ۲۰ هزار نفر ساکنین این شهر، دو هزار نفر جان خود را بر اثر خفگی ناشی از دود سولفور یا فروریختن سقف‌ها از دست دادند. به نظر می‌رسید که پمپئی دیگر از روی کره زمین محو شده است. تا این‌که در سال ۱۷۴۸، کشاورزی که مشغول بیل‌زدن تاکستان خود بود، مجسمه‌هایی را در زیر زمین یافت. این امر منجر به کشف شهری گردید که در اوج روزهای پرعظمت خود زیر خروارها خاک مدفون گردیده بود.

بر اثر حفاری، ردیفی از مغازه‌ها و خانه‌ها و معابری که به خانه بازرگانان منتهی می‌گشت، تئاتر روباز و حمام عمومی از زیر خاک بیرون آمدند. در موزه ناپل هزاران شیء کشف‌شده از پمپئی وجود دارد، از جمله مجسمه‌ها و نقاشی‌ها، قلم‌ها و شیشه‌های مرکب، سکه‌ها، آیینه‌ها و حتی غذای زغال شده‌ای که در روز انفجار صرف می‌شده و مربوط به ۱۹۰۰ سال پیش است.

پایان پیام

کد خبر : 114545 ساعت خبر : 3:27 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=114545
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات