خرید و فروش سمندر لرستانی ممنوع

خرید و فروش سمندر لرستانی ممنوع

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست لرستان از آغاز طرح حفاظت از امپراطور(سمندر لرستانی) خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی قاسم دلفانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: در آستانه شروع نوروز قاچاق سمندر لرستانی نیز شدت می‌گیرد و متأسفانه برخی افراد این گونه در معرض انقراض را کنار ماهی‌های قرمز در سفره هفت‌سین قرار می‌دهند.

خرید و فروش سمندر لرستانی ممنوع

وی اضافه کرد: در همین راستا یگان حفاظت اداره کل محیط زیست برای صیانت از این گونه در معرض تهدید برنامه‌های ویژه‌ای را اجرایی می‌کند.

دلفانی ایجاد دو پاسگاه سیار در مناطق وژن آب(تنگ هفت) و کرکی را از جمله این اقدامات عنوان کرد و گفت: برای پوشش حفاظتی قوی‌تر این پاسگاه‌های دایر شده‌اند و در کنار زیستگاه این گونه با ارزش قرار دارند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان ادامه داد: همچنین به صورت مستمر گشت‌هایی را از سطح بازار و مراکز عرضه آبزیان و ماهی‌های زینتی انجام می‌دهیم تا از خرید و فروش آنها جلوگیری شود.

وی بیان کرد: هماهنگی‌های لازم با نیروی انتظامی و پلیس راه‌آهن نیز به عمل آمده تا مانع از قاچاق سمندر شویم.

دلفانی نصب بنر و توزیع بروشورهای تبلیغاتی در زیستگاه‌های این گونه را از دیگر برنامه‌ها برشمرد و افزود: همچنین جلساتی با مدیران استانی در راستای هماهنگی‌های لازم به عمل آمده است.

لازم به توضیح است سمندر لرستانی به امپراطور معروف است که این لقب از جانب محیط زیست و کارشناسان این مجموعه به این نوع خزنده داده شده است.

از دیگر اسامی آن می توان به سمندر کوهستانی لرستانی سمندر نارنجی، قیصری و نامهای محلی حاجی باریکاب، اشاره کرد.

سمندر کوهستانی لرستان یا سمندر خالدار قیصری یا سمندر قمصری یا سمندر خالدار امپراتور یا حاجی باریکو (نام علمی:Neurergus kaiseri) گونه‌ای سمندر بسیار رنگی است که در جنوب رشته کوه‌های زاگرس در نزدیکی شهبازان لرستان زندگی می‌کند.

مطابق مصوبهشورای عالی محیط زیست ایران به علت در خطر انقراض بودن نسل این دوزیست، خرید و فروش و حمل آن ممنوع بوده و فرد خاطی جریمه و بازداشت می‌شود.

سمندر لرستانی
سمندر لرستانی

پایان پیام

کد خبر : 117278 ساعت خبر : 5:22 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=117278
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات