دستیابی به امنیت آبی در خاورمیانه و شمال افریقا، نیازمند نگاه جدید در مدیریت آب

دستیابی به امنیت آبی در خاورمیانه و شمال افریقا، نیازمند نگاه جدید در مدیریت آب

به گزارش پایگاه خبری گلونی، اندیشکده تدبیر آب ایران جزوه‌ای منتشر کرده است با نام فراتر از کمیابی، امنیت آبی در خاورمیانه و شمال افریقا که در ادامه بخشی از آن را می‌خوانید.

نوشتار حاضر ترجمه‌ خلاصه گزارش زیر است:

Beyond Scarcity: Water Security in the Middle East and North Africa. Mena Development Report. World Bank, 2017.

دستیابی به امنیت آبی در خاورمیانه و شمال افریقا، نیازمند نگاه جدید در مدیریت آب

دستیابی به امنیت آبی در خاورمیانه و شمال افریقا، نیازمند نگاه جدید در مدیریت آب است. سیاست‌ها، مشوق‌ها، و ضعف‌های نهادی در بسیاری کشورها به مصرف ناکارآمد و ارزش پائین آب و نیز خدمات نامطمئن آب و مصرف بی‌ضابطه آب و تخلیه فاضلاب منجر شده است.

علی‌رغم کمیابی آب، بهای خدمات آب در این منطقه بسیار پائین است و یارانه‌های فعلی آب در بالاترین سطح در جهان قرار دارد. این سیاست‌ها وضعیت منبع را تنزل می‌دهد، کسری‌های مالی، و آسیب‌پذیری‌ها را تشدید می‌کند

. شیوه تأمین، تخصیص، نرخ‌گذاری و مدیریت آب پیامدهای عمیقی برای رشد اقتصادی این منطقه خواهد داشت. همچنین، ساختار اقتصاد و پایداری زیست‌محیطی را به همراه شمول اجتماعی و ثبات منطقه‌ای تعیین خواهد کرد.

فراتر از کمیابی
فراتر از کمیابی

شکل۳- اثرات اقتصادی کمیابی آب در اثر تغییر اقلیم در خاورمیانه و شمال افریقا تا سال ۲۰۵۰

دستیابی به امنیت آبی در خاورمیانه و شمال افریقا، نیازمند نگاه جدید در مدیریت آب

اکنون و در آینده، نیاز خواهد بود طیف گسترده‌تری از ابزارها، تکنولوژی‌ها، و سیاست‌ها در نظر گرفته شوند، به بحث گذاشته شوند، و پیاده شوند. به سرمایه‌گذاری در زیرساخت آب، سامانه‌های اطلاعات، نهادها، و تکنولوژی‌ها نیاز خواهد بود. جوامع نیاز خواهند داشت از رویکرد سنتی به مدیریت کمیابی با افزایش تأمین فراتر روند، و به راه‌حل‌های بحث‌برانگیز بیندیشند. از جمله این موارد می‌توان سیاست‌های تشویق‌کننده صرفه‌جویی آب و کارآیی مصرف آب، مانند وضع بها، جریمه‌ها، صدور مجوز، و نرخ‌گذاری و نیز بازچرخانی و استفاده مجدد از پساب؛ و بازتخصیص آب از مصرف‌کنندگان روستایی به شهری و از کشاورزی به صنعت را نام برد. افزون بر این، شمول اجتماعی در تأمین خدمات آب و حفاظت از اقشار ضعیف و جمعیت‌های به حاشیه رانده‌شده در برابر ریسک‌های مرتبط با آب باید محوریت داشته باشد.

در این گزارش، وضعیت امنیت آبی در خاورمیانه و شمال افریقا ارزیابی شده است. همچنین چالش‌های کنونی مرتبط با آب توصیف، و فرصت‌های نوظهور معرفی می‌شود. به سه پرسش بنیادی درباره امنیت آبی پاسخ می‌دهد:

۱- آیا منابع آب این منطقه، پایدار و کارآمد مدیریت می‌شود؟

۲- آیا خدمات آب، قابل اتکا و در حد توان پرداخت عرضه می‌شوند؟

۳- آیا ریسک‌های مرتبط با آب به شکل مناسب شناخته و کاهش داده می‌شوند؟

این ارزیابی، مبنای شناسایی مهم‌ترین مسائل مرتبط با آب و روزنه‌های بالقوه برای اقدام را در خاورمیانه و شمال افریقا فراهم می‌آورد. هدف آن، تشویق به ارزیابی‌ جامع امنیت آبی در سطح ملی، و گفت و گو درباره امنیت آبی است.

ادامه و بخش‌های دیگر این مقاله را می‌توانید در اینجا بخوانید.

پایان پیام

کد خبر : 117659 ساعت خبر : 11:06 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=117659
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات