قبول و پذیرش تصمیمات و تبعیت از قواعد و ضوابط و استانداردها در بحث آب

قبول و پذیرش تصمیمات و تبعیت از قواعد و ضوابط و استانداردها در بحث آب

مشروعیت

به گزارش پایگاه خبری گلونی، اندیشکده تدبیر آب ایران جزوه‌ای منتشر کرده است با نام ارزیابی مقدماتی حکمرانی آب کشور.

مشروعیت در فرهنگ لغات مانند و بستر عبارت است از:  قبول و پذیرش تصمیمات و تبعیت از قواعد و ضوابط و استانداردها.

این اصل در حکمرانی، با نشانگرهایی چون قابلیت پذیرش سیاست‌ها و قواعد و فرایندهای حاکم بر نهادها و سازمان‌های اقدامات جمعی سر و کار دارد . آقای Papadopoulos (2011)  به نقل از مستندات برنامه اجرایی انتقال حکمرانی در اروپا، مشروعیت را معطوف به زمینه‌های اخلاقی قدرت دانسته که هنجارها و انتظاراتی را در بر می‌گیرد که به رفتار صحیح حکمرانان، روابط اجتماعی میان رئوسا و مرئوسین، نقش اعتماد، شهرت و شدت عمل و توازن میان اقتدار و تبعیت ناظر است.

قبول و پذیرش تصمیمات و تبعیت از قواعد و ضوابط و استانداردها در بحث آب

متنوع‌نبودن ساز و کارهای اعمال تصمیمات و غلبه نگاه آمرانه و از بالا به پائین در اجرای برنامه‌ها و کاستی‌های فراوان در ارتباط‌گیری با دیگر گروداران (ذینفعان و ذیمدخلان)، از شیوه‌های جاری نظام حکمرانی موجود در حوزه آب است؛ شیوه‌ای که اصطلاحاً به تصمیم‌گیری در پشت درهای بسته و اجرای بخشنامه‌ای برنامه‌ها شهرت یافته است.

در نتیجه، فاصله میان ستاد (در مرکز و تهران) و صف (در استان‌ها) به دلیل تفاوت ملاحظات و دغدغه‌های آنها قابل ملاحظه است.

نگاه محدود و یک‌جانبه از بالا به پائین، نه تنها نمی‌تواند بسیاری از واقعیت‌های محلی و منطقه‌ای را در نظر بگیرد، بلکه با تحولات ارزشی و هنجاری جامعه ایران که در خلال یک‌صد سال گذشته و به واسطه تلاش‌های فرهنگی و مبارزه اجتماعی در جامعه شکل گرفته نیز سازگار نیست.

این شرایط موجب ایجاد مغایرت میان مبانی فرهنگی و اجتماعی با مبانی حقوقی و قواعدی شده است و مقاومت در پذیرش تصمیمات در رده‌های پائین‌تر سلسله‌مراتب اداری و گروه‌های مختلف ذینفع را به شدت افزایش داده است.

قبول و پذیرش تصمیمات و تبعیت از قواعد و ضوابط و استانداردها در بحث آب

مثل اعلای اظهارات فوق، عدم پذیرش تصمیمات و تبعیت از قواعد و ضوابط و استانداردهای آب در کشور، بی‌استفاده‌ماندن ده‌ها دستورالعمل و راهنما و نشریاتی است که در طول سه‌دهه در قالب طرح مشترکی میان وزارت نیرو و معاونت برنامه‌ریزی راهبردی ریاست جمهوری است (سازمان برنامه و بودجه سابق) فراهم شده است.

این نشریات که عمدتاً با هدف قانونمندکردن روابط دستگاه‌های کارفرمایی، مشاوره‌ای و پیمانکاری در نظام اجرایی کشور با استفاده از ظرفیت‌های کارشناسی داخلی (و با تأکید بر حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف کارفرمایی، مشاوره‌ای و پیمانکاری) تهیه و تدوین و تصویب شده است، از ضمانت و پشتیبانی و نظارت لازم به لحاظ استفاده از آن‌ها در مسیر و هدف پیش‌بینی‌شده برخوردار نیست.

قبول و پذیرش تصمیمات و تبعیت از قواعد و ضوابط و استانداردها در بحث آب

باید یادآوری کرد که بالابردن درجه پذیرش تصمیمات از طریق شناخت سیستم‌های اجتماعی، سنت‌ها، نهادها و کنشگران و استفاده از شکل‌های متنوع و مؤثر ابزارهای حکمرانی میسر می‌شود.

در کنار مجموعه‌ای از اقدامات معطوف به اعتمادسازی و همدلی و گفت و گو، مشارکت گروداران در تصمیم‌گیری‌ها و فعال‌سازی جامعه محلی و جلب مشارکت آنان، و استفاده از روش‌هایی چون ایجاد اجماع و اولویت‌دهی به تصمیماتی که به اجماع خوبی رسیده‌اند، از تدابیر مؤثر در این زمینه محسوب می‌شوند.

ادامه و بخش‌های دیگر این جزوه را می‌توانید اینجا بخوانید.

پایان پیام

کد خبر : 116708 ساعت خبر : 11:55 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=116708
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات